Watermelon
زندگی و سلامت

تغذیه تابستانه؛ میوه و سبزیجات توصیه شده برای مصرف در گرمای تابستان

تابستان فصل میوه های شگفت انگیز و تازه است که در فصول دیگر کمتر آنها را می توانید پیدا کنید. با مصرف یک سری مواد غذایی و میوه جات در تابستان سلامتی خود را تضمین کنید.

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید

تابستان فصل میوه های تازه و متنوع است که مطمئنا اگر همه آنها را دوست نداشته باشید نیمی از این میوه ها برای شما دوست داشتنی هستند. رژیم های غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی و آب رسان در این فصل به شما کمک می کند کمتر بیمار شوید.

استفاده صحیح از میوه‌جات و سبزیجات در تابستان می تواند جلوی گرمازدگی را بگیرد. بنابراین کافی است خواص بی نظیر میوه های تابستانی را بهتر بشناسیم تا همواره سلامت باشیم.

این بار در نت‌نوشت شما با خواص یک سری مواد غذایی مختص به این فصل آشنا می شوید.

ذرت

ذرت از جمله سبزیجات خوشمزه است که دو آنتی اکسیدان لوتئین و زاکسنتین را دارا می باشد. ذرت برای بدن شما مانند عینک آفتابی عمل می کند، باعث تشکیل رنگدانه های ماکولی شده و همانند یک فیلتر دربرابر خورشید از پوست شما محافظت می کند. آنتی اکسیدان ذرت نیز می تواند خطر ابتلا به انسداد ماکولا که هنگام کهولت سن افزایش پیدا می کند را کاهش دهد. ماکولا نوعی نابینایی است که در افراد بالای ۶۰ سال بسیار رایج است.

قهوه

Coffee

قهوه فصل خاصی ندارد ولی مصرف آن با شروع تابستان بسیار مفید است. نوشیدن یک فنجان قهوه به صورت روزانه خطر ابتلا به سرطان پوست را در شما کاهش می دهد.

در یک مطالعه که از بین ۹۳۰۰۰ زن تهیه شده بود نتایج شگفت آوری از مزایای پیشگیرانه سرطان پوست در قهوه به دست آمده است. زنانی که یک فنجان قهوه در روز مصرف می کردند خطر ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوم در این افراد تا ۱۰ درصد کاهش یافت.

البته مصرف بیش از ۶ فنجان قهوه به طور روزانه نیز مضر است. اما تابستان که فصل محافظت بیشتر از پوست است می بایست قهوه را به صورت یک فنجان روزانه مصرف داشت.

گیلاس

cherry

گیلاس از میوه های تابستانی است که شما را در بهبود خواب بسیار کمک خواهد کرد. در صورتی که شبها دردهای مزمن به سراغ شما می آیند کمی گیلاس میل کنید تا بهتر بخوابید.

گیلاس می تواند تا حدودی شما را از چاق شدن باز دارد و چربی بدنتان را بسوزاند. آنتوسیانین موجود در گیلاس سبب افزایش سوزاندن چربی ها و کاهش ذخایر چربی می شود.

پس خوردن این میوه را در تابستان فراموش نکنید.

گوجه فرنگی

هیچ شکی نیست که مصرف گوجه فرنگی از هزاران کرم ضد آفتاب برای پوست شما سودمند تر است. لیکوپن و کاروتنوئید موجود در گوجه فرنگی محافظان دقیق و پر قدرت پوست هستند که دربرابر نور خورشید بسیار مقاوم عمل می کنند. در صورتی که دچار آفتاب سوختگی شدید نیز می توانید از آب گوجه فرنگی به عنوان مرهم استفاده کنید.

هندوانه

Watermelon

هندوانه در فصل سرد نیز یافت می شود اما شاه میوه تابستان محسوب می شود. این میوه پر آب ذخیره خوبی برای تامین آب بدنتان در روزهای گرم تابستان است.

علاوه بر اینکه لکوپن موجود در هندوانه محافظ پوست شما است حدود ۹۲ درصد این میوه آب است که بی شک برای پوست مفید است. کالری این میوه بسیار پایین است و مصرف آن دمای بدن شما را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

تمشک

تمشک یک منبع عالی از فیبر است. بعضی از تمشک ها کاهنده کلسترول هستند. یک فنجان تمشک میزان ۸ گرم فیبر دارد که در کاهش وزن بسیار موثر است. مصرف میوه‌جاتی که فیبر بالایی دارند نه تنها از افزایش وزن پیشگیری می کند بلکه در کاهش وزن نیز دخیل است.

این میوه تابستانی که مدت زمان کمی در اختیار انسان قرار می گیرد بسیار مفید است.

چای سرد

Cold tea

نوشیدنی های گرم در فصل تابستان طرفداران بسیاری ندارد. اما شما می توانید از نوشیدن چای سرد در روزهای گرم تابستان لذت ببرید. مصرف مداوم چای می تواند خطر ابتلا به آلزایمر و دیابت را کاهش دهد و همچنین دندان ها را سالم نگه دارد.

البته فراموش نکنید که مصرف چای با قند و شیرین جات بی شک به دندان هایتان آسیب می رساند.

چای یک منبع غنی از آنتی اکسیدان به نام فلاونوئیدها است که سیستم ایمنی بدن را سلامت نگه می دارد. چای انواع مختلف دارد، سیاه و سفید و سبز و . . . که نوشیدن آن به صورت سرد در تابستان خالی از خاصیت نیست.

یک بطری چای سرد در یخچال خود نگه دارید، هنگام مصرف کمی لیمو ترش درون آن ریخته و میل کنید.

زغال اخته

زغال اخته نیز از رده توت ها می باشد که در فصل تابستان بسیار پر طرفدار است. آنتی اکسیدان موجود در زغال اخته سبب کاهش خستگی عضلانی می شود. این میوه با کاهش رادیکالهای اضافی در ماهیچه ها، یکی از بهترین میوه ها بعد از ورزش محسوب می شود.

با استفاده از این میوه‌جات و مواد غذایی بدن و سیستم ایمنی بدنتان را در برابر گرما زدگی و بیماری های تابستانی حفظ کنید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

برو بالا