موفقیت

راه های موفقیت؛ چگونه عادت های خوب را جایگزین عادت های بد کنیم!

می خواهید یک دونده موفق ماراتن شوید؟ ابتدا خودتان را به دویدن هر روزه عادت دهید، یا می خواهید از شر بدهی ها خلاص شوید و پس انداز کنید؟ کافیست مثلا به جای رفتن به سینما دی وی دی های فیلم مورد علاقه تان را بخرید و در خانه تماشا کنید و یا هر کار دیگری که منجر به صرفه جویی می شود.

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید

همه ما احساس گناه و نامیدی از نرسیدن به هدفی که برایش زمان مثلا چند هفته ای را تعیین کرده بودیم احتمالا  تجربه کرده ایم. حفظ انگیزه برای رسیدن به هدف های بلند مدت کار دشواری است و در عین حال باهداف عالی و بزرگ نیازمند زمان هستند و ممکن است بعد از چند ماه یا چند سال محقق شوند.

راه حل ما این است که تمرکزتان را بر روی ایجاد عادت های جدید بگذارید تا به هدفتان برسید.

می خواهید یک دونده موفق ماراتن شوید؟ ابتدا خودتان را به دویدن هر روزه عادت دهید، یا می خواهید از شر بدهی ها خلاص شوید و پس انداز کنید؟ کافیست مثلا به جای رفتن به سینما دی وی دی های فیلم مورد علاقه تان را بخرید و در خانه تماشا کنید و یا هر کار دیگری که منجر به صرفه جویی می شود.

تمرکزتان بر روی کارهای روزمره ای باشد که برای رسیدن به هدفتان انجام می دهید نه دستاوردی که مثلا سال بعد به دست خواهید آورد. اینگونه رویای شما محقق خواهد شد. تغییرات کوچک در عادت های روزانه منجر به یک تغییر شگفت انگیز و بزرگ در طول زمان خواهد شد و شما را از نتیجه اتفاقی که افتاده شگفت زده خواهد کرد. دانه های شن و ماسه اگر روی هم جمع شوند می توانند کوه شنی بسازند پس آن ها را دست کم نگیرید.

اگر شما بر روی فلسفه تغییر عادات تمرکز کنید حتما نتیجه را خواهید دید. یک هدف تعیین کنید مثلا برای دو ماراتن آماده شوید، یا برای کاهش وزنتان شروع به تغییر رژیم غذایی تان کنید، شروع به نوشتن رمان کنید، شروع به ترک سیگار کنید، بدهی تان را بپردازید و صرفه جویی کنید و خیلی دیگر از اهدافی که می توانید در نظر بگیرید. نمی خواهم به شما دروغ بگویم که این کار راحت است اما مطمئنم که دست یافتنی است. به خصوص اگر با قدم های کوچک شروع کنید. زیاده خواهی نکنید و توقع نداشته باشید که با تغییر یک عادت دنیا عوض شود. گام های کوچک اما متوالی بردارید. به عنوان مثال روزی یک کیلومتر بدوید و کم کم مسافت دویدنتان را زیاد کنید. احتمالا در آخر سال ۱۰ کیلومتر می توانید بدوید.

imagبes

چگونه عادت هایم را تغییر بدهم؟

بر روی یک عادت تان در یک دوره زمانی تمرکز کنید و کارهای زیر را با دقت انجام دهید:

۱٫ جایگزین کردن یک عادت با یک تغییر مثبت: اگر عادتی مطلوب شما نیست و تمایل به ترک آن دارید (به عنوان مثال سیگار کشیدن) تغییر مثبتی را جایگزین ان کنید. به عنوان مثال تصمیم بگیرید زمانی را در روز برای رفع استرس بدوید.

۲٫ خود را در یک چالش ۳۰ روزه قرار دهید: خودتان را مجبور کنید که ۳۰ روز متوالی و در یک زمان مشخص عادت جدید را بدون وقفه و شکست انجام دهید. بعد از گذشت این دوره خواهید دید که چقدر انجام آن کار برایتان آسان شده است. اگر شکست خوردید خودتان را سرزنش نکنید بلکه با اراده یک چالش ۳۰ روزه دیگر راه بیندازید و آنقدر این کار را انجام دهید تا موفق شوید.

۳٫ خودتان را متعهد کنید: نگویید که شاید این کار را انجام دهم. بگویید که صد در صد این کار را خواهم کرد. به گروهی از دوستانتان تصمیم تان را بگویید و آن را عمومی کنید. در وبلاگتان بنویسید یا در خانه و محل کارتان به همه اعلام کنید که این کار را خواهید کرد. به جهان بگویید که قطعا موفق خواهید شد. این کار و فشار های مثبت بیرونی باعث ایجاد انگیزه و حتی تعهد خواهد شد.

۴٫ به خودتان پاداش بدهید: بهتر است که پاداش خوبی در پایان هفته اول برای خودتان در نظر بگیرید و این کار را تا پایان ماه اول تکرار کنید. مطمئن شوید که این پاداش انقدر خوب هست تا انگیزه شما را برای ادامه دادن مسیر بالا ببرد.

۵٫ امیال و خواسته هایتان را سرکوب کنید: دفترچه یادداشت کوچکی تهیه کنید و از صبح هنگامی که از خواب بر می خیزید هر بار که آن خواسته را داشتید در دفترچه یادداشتان علامت گذاری کنید(به عنوان مثال عدد بنویسید). این کار باعث می شود بر امیالتان نظارت و کنترل داشته باشید و موفق به سرکوب آن خواسته شوید. این کار را چند روز انجام بدهید تا سختی ترک عادت کمی ملایم تر شود. همه ما عاداتی داریم که مایل به ترک آن هستیم و مطمئنن هر که تلاش کند از پس این کار برخواهد آمد.

۶٫ میزان پیشرفت تان را پیگیری و گزارش کنید: یک نمودار شخصی یا یک سیستم در کامپیوترتان یا یک مجله درست کنید و میزان پیشرفت تان را در طول دوره بنویسید. از دوستانتان و یا بستگان و اعضای خانواده تان بخواهید که پیگیر قضیه باشند و یا در یک گروه اجتماعی در اینترنت عضو شوید و میزان پیشرفتتان در مسیر را گزارش دهید. این کار به ایجاد انگیزه در شما کمک شایانی خواهد کرد.

۷٫ و مهم تر از همه : همواره مثبت بیندیشید : همیشه بر افکارتان نظارت داشته باشید و به محض این که افکار منفی به ذهنتان هجوم آوردند آن ها را با افکار مثبت جایگزین کنید. افکار منفی را در همان ابتدا از بین ببرید و با خود بگویید که من می توانم. این یک نسخه شگفت انگیز است. این را بدانید که افکار منفی نتیجه ای جز شکست نخواهد داشت و با مثبت اندیشی می توانید به موفقیت برسید.

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

برو بالا