علائم کمبود روی
زندگی و سلامت

علائم کمبود روی؛ کمبود روی می تواند مشکلات جدی برای بدن به وجود بیاورد

روی با نام تجاری و شیمیایی زینک از جمله مواد سازنده DNA و تقسیم سلولی است که کمبود آن در بدن اختلالات بسیاری از جمله عدم رشد جنین را به همراه دارد

روی یک ماده معدنی کمیاب ولی  حیاتی است. برای سیستم ایمنی بدن و تعمیر DNA مورد نیاز است. در زنان باردار روی می تواند روی رشد جنین تاثیر بگذارد.

همچنین دشمن سر سخت اکسیداتیو می باشد و تقسیم سلولی و رشد سلولی به کمک آن دقیق تر انجام می شود. بدون وجود روی حس چشایی، بویایی، سرعت بهبود زخم و تسهیل و تجزیه کربوهیدرات، چربی و پروتئین با مشکلات عمده ای روبه رو خواهند شد.

کمبود روی در بین مردم سراسر جهان وجود دارد. این بار نت نوشت به شما کمک می کند علائم کمبود روی را بشناسید و میزان آن را در بدن خود تامین کنید.

چه کسانی در معرض خطر کمبود روی قرار دارند؟

با توجه به اینکه کمبود روی حتی به طور خفیف هم  می تواند مشکلاتی در سلامتی ما ایجاد کند، باید به میزان روی در رژیم های غذایی خود دقت کافی داشته باشیم. این دسته از مردم به احتمال بسیار قوی دچار کمبود روی خواهند بود:

  • کسانی که رژیم غذایی نامناسب دارند
  • گیاهخواران
  • کسانی که بیماری های گوارشی مانع جذب کافی مواد مغذی دربدن شان می شود
  • مبتلایان به سندرم روده کوتاه و اسهال مزمن و کولیت اولسراتیو و بیماری کرون
  • بیماران کلیوی و کبدی
  • افراد مبتلا به  انواع دیابت
  • مصرف کنندگان الکل
  • زنان باردار و شیرده

علائم هشدار دهنده کمبود روی

از جمله نشانه های کمبود روی می توان به ایمنی ضعیف بدن اشاره کرد. این افراد در برابر عفونت ها و بیماری های ساده بسیار ضعیف و ناتوان هستند. وجود میزان کافی روی در خون کمک می کند که تولید گلبول های سفید به میزان دقیق خود رسیده و بدن برای مبارزه با باکتری ها و ویروس ها همیشه آماده و مقاوم باشد.

ضعف حس چشایی و بویایی

اگر به  تازگی احساس کرده اید که عطر قهوه یا گل رز یا عطر شخصی خود را به خوبی احساس نمی کنید و مانند سابق  از آن لذت نمی برید بهتر است از میزان کافی روی در بدن خود مطمئن شوید.

مقدار کافی روی به شما کمک می کند که طعم ها و عطرها را به خوبی و دقت حس کنید.

مشکلات رشد ناخن

مشکلات ناخن

ناخن های آسیب دیده با رشد آهسته نشان دهنده کمبود جدی روی در بدن است.

از آنجا که روی نقش تقسیم سلولی و رشد سلولی را به عهده دارد می تواند در رشد مو و ناخن ها بسیار تاثیر گذار باشد.

زمانی که میزان روی در بدن شما به حداقل خود می رسد رشد آهسته موها و ظاهر شدن لکه های سفید برروی ناخن ها را می توان مشاهده کرد.

وضعیت پوستی خود را کنترل کنید

اگر میزان جوش و آکنه و کیستیک در صورت و پوست بدنتان از میزان عادی فراتر است، یکی از عوامل کمبود روی می تواند باشد.

روی می تواند به پروتئین و ساختار غشای سلولی در اثرات ضد التهابی و حتی محافظت پوست در برابر اشعه UV که منجر به پیری زود رس می شود، کمک قابل توجهی داشته باشد.

ضعف بینایی

ضعف بینایی

اگر دید در شب ضعیف دارید یا حتی در نور روز هم به خوبی نمی بینید. احتمالا کمبود روی در بدن شما باعث این عامل شده است. طی تحقیقات دانشمندان مواد معدنی موجود در ماکولا که بخشی از شبکیه چشم است، بسیار حیاتی و ضروری می باشد.

این ماده معدنی در ویتامین A موجود است و این ویتامین توسط روی آزاد می شود و از چشم محافظت می کند. مصرف کافی روی تا حد زیادی می تواند مشکلات دید در شب را حل کند.

کمبود روی حافظه را ضعیف می کند

این ماده مغذی نقش مهمی در حمایت از تشکیل حافظه و تمرکز دارد. می تواند ارتباط بین هیپوکامپ و سلول های عصبی را بهبود بخشد و قابلیت یادگیری و به خاطر سپاری را تا حد زیادی بالا ببرد.

البته روی تنها در قسمت یادگیری و حافظه در مغز تاثیر گذار نیست. بلکه نقش مهمی در تعدیل مغزی و پاسخ به استرس دارد.

میزان روی در افراد افسرده پایین تر از سطح عادی بوده است و به راحتی می تواند میزان استرس و افسردگی را افزایش دهد.

و انرژی مغز را در برابر پیامدهای فیزیکی بسیار کم کند.

هر انسان چه میزان روی نیاز دارد؟

  • مردان بیش از ۱۹ سال ۱۱ میلی گرم در روز
  • زنان فقط ۸ میلی گرم در روز
  • زنان باردار ۱۱ میلی گرم در روز
  • زنان شیرده ۱۲ میلی گرم در روز

البته این میزان برای افرادی که فقر روی دارند کفایت نخواهد کرد.

این افراد علاوه بر رژیم غذایی می بایست از مکمل ها هم استفاده کنند.

اگر میزان روی در بدن شما به حداقل مجاز برسد شما دچار تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، گرفتگی عضلات شکم، اسهال و سردرد خواهید شد.

بهترین منابع غذایی برای غلبه بر کمبود روی

زینک

بهتر است با مصرف مواد غذایی طبیعی میزان روی را در بدن خود افزایش دهید.

با مصرف این غذاها:

دنده گوشت گاو، گندم برشته، صدف پخته، لوبیا، کدو تنبل، کنجد، نخود پخته، اسفناج، خشکبار، حبوبات و غلات سبوس دار

همچنین بد نیست بدانید مصرف زیاد چای و قهوه مانع جذب روی در بدن می شود. اگر علائم کمبود روی در شما بسیار قوی و زیاد است به پزشک مراجعه کنید و علاوه بر مواد غذایی از مکمل های دارویی نیز استفاده کنید.

چرا که این ماده در حفظ سلامتی بیشتر عضو های بدنتان نقش مهمی را ایفا می کند.

 

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

برو بالا