مضرات فست فود
اخبار پزشکی

اگر فست فود می‌خورید، حتما انتظار این بیماری‌ها را هم داشته باشید!

فست فودها از آنجا که بسیار در دسترس و راحت و ارزان هستند یکی از انتخاب های غذایی خیلی از افراد است و مقاومت کردن در برابر طعم و مزه آن برای خیلی ها بسیار سخت است. اما متاسفانه یکی از ناسالم ترین مواد غذایی که می تواند در رژیم هر فرد وجود داشته باشد همین فست فود ها هستند که خطری جدی برای سلامتی انسان به شمار می روند.

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید

فست فودها از آنجا که بسیار در دسترس و راحت و ارزان هستند یکی از انتخاب‌های غذایی خیلی از افراد است و مقاومت کردن در برابر طعم و مزه آن برای خیلی‌ها بسیار سخت است. اما متاسفانه یکی از ناسالم ترین مواد غذایی که می‌تواند در رژیم هر فرد وجود داشته باشد همین فست فود‌ها هستند که خطری جدی برای سلامتی انسان به شمار می‌روند. دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی و خیلی از بیماری‌های دیگر را می‌توان از تهدیدات جدی این مواد غذایی به شمار آورد. در این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد خطرات فست فود‌ها به شما داده خواهد شد.

shutterstock_fast food hamburger

مواد غذایی فست فودها

بسیاری از مردم اینکه فست فودها چقدر می‌توانند برای سلامتی شان مضر باشند را دست کم می‌گیرند. این غذاهای قرن ۲۱ که متاسفانه مصرف آنها بسیار نیز در میان نسل جوان در سراسر دنیا مرسوم شده است دارای سدیم و کلسترول بالایی است و کمترین میزان فیبر و ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را داراست و برعکس دارای میزان بالای چربی و کالری است.

بیایید نگاهی به یک دوبل برگر با پنیر پیتزا بیاندازیم. این غذا حاوی ۱۰۵۰ کالری و ۶۵ گرم چربی است. یعنی ۵۰ درصد از کالری  و ۱۰۰ درصد چربی مورد نیاز روزانه بدن انسان است. این وعده‌های غذایی بسیار برای سلامتی مضر هستند به خصوص برای کسانی که به طور منظم آن‌ها را استفاده می‌کنند.

آنچه که بدتر است این است که مصرف کننده چنین غذاهایی از محتوای تغذیه ای و خطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند اطلاعی ندارند.

ریسک ابتلا به بیماری‌ها با خوردن فست فودها

خوردن فست فود با این خطرات برای سلامتی انسان‌ها در ارتباط است:

۵۲۴۰۶۵۴۸۴cdf1.preview-620

دیابت نوع دو:

طبق گزارش موسسه ملی سلامت فست فودها بدن را در برابر انسولین مقاوم می‌کنند و این موضوع ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را به شدت بالا می‌برد.

n00062437-b

چاقی:

طبق گزارش موسسه ملی سلامت افرادی که حداقل دو بار در هفته فست فود مصرف می‌کنند در معرض ابتلا به چاقی هستند. مصرف فست فود به طور میانگین ۵ کیلو اضافه وزن را به دنبال دارد.

بیماری‌های قلبی:

داشتن رژیم غذایی ناسالم یکی از عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی است. فست فود‌ها منجر به تشکیل پلاک‌ها در رگ‌های قلب و ایجاد نارسایی‌های قلبی می‌شوند.

سکته مغزی:

رژیم غذایی نامناسب مانند فست فود‌ها می‌تواند موجب بالا رفتن فشار خون در افراد شود. فشار خون بالا نیز به نوبه خود یکی از عوامل افزایش ریسک سکته‌های مغزی است.

۰۰۱۳۷۲۹e47710ebebc6813

سرطان:

متاسفانه حدود یک سوم از سرطان‌ها ناشی از رژیم غذایی نامناسب است. می‌توان گفت که مصرف فست فود که ارتباط تنگاتنگی با چاقی نیز دارد یکی از عوامل ایجاد سرطان‌های روده و کلیه و مری نیز می‌باشد.

fast_food

خطر در کمین رشد و نمو کودکان

خطراتی که فست فودها سلامتی را تهدید می‌کنند منحصر به بزرگسالان نیست بلکه کودکانی که به طور مرتب از فست فودها تغذیه می‌کنند در معرض تهدیدات جدی قرار دارند. علاوه بر خطر ایجاد چاقی و دیابت نوع دو، ریسک بالا رفتن فشار خون، آسم و کلسترول بالا نیز در این دسته سنی نیز وجود دارد.

علاوه بر تمام این عوامل به علت عدم تغذیه صحیح و کامل که به واسطه فست فودها صورت می‌گیرد، کودکان در معرض خطر عدم رشد و نمو کامل هستند. این خطر برای خردسالانی که در مرحله رشد هستند بسیار بیشتر است. تغذیه یکی از مهم ترین فاکتورهای رشد در انسان است و زمانی که این فاکتور در بدن کودک به صورت کامل نباشد علاوه بر رشد جسمی‌ناکامل می‌تواند منجر به عدم رشد مغزی و مهارت‌های او نیز شود.

راهنمایی برای اجتناب از مضرات فست فودها:

خوردن فست فود به صورت هر از گاهی تا زمانی که به یک عادت تبدیل نشده باشد خطر جدی برای سلامت شما ایجاد نمی‌کند. فریب سالادهای به ظاهر سالم را در رستوران‌ها نخورید. گاهی این سالادها می‌توانند به اندازه یک همبرگر و یا سیب زمینی سرخ کرده باشند. به خاطر نوع سسی که در آن‌ها به کار می‌رود بسیاری از این سالادها بسیار چرب هستند. بنابراین اگر سالادی سفارش می‌دهید از نوع کم چرب و بدون سس آن را انتخاب کنید.

کوچکترین فست فود را سفارش دهید. متاسفانه در رستوران‌ها قیمت‌های سایز بزرگ فقط کمی‌بیشتر از سایز کوچک آن‌هاست و این بدین منظور است که مشتری تشویق به خرید سایز بزرگ شود. به عنوان مثال مینی پیتزا سفارش دهید چرا که همین پیتزای کوچک هم کالری و چربی  بیشتر از آنچه که باید در وعده غذایی تان مصرف کنید را دارد.

کالری مواد غذایی و مخصوصا فست فود‌ها را برای یک بار هم که شده مطالعه کنید. با یک مطالعه خواهید فهمید که کالری یک بشقاب بزرگ سیب زمینی سرخ کرده سه برابر یک بشقاب کوچک است و شاید همین موضوع شما را تشویق به کم کردن منوی انتخابی تان شود.

اگر گاهی هوس فست فود کردید ایرادی ندارد اما سعی کنید این انتخاب هوشمندانه باشد تا کمترین خطر را برای سلامتی تان داشته باشد.

 

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. سعید ابراهیمی

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ at ۱۶:۵۲

    فست فود‌ها تنوع غذایی شون به قدری زیاد شده که مخاطب رو جذب می‌کنن باعث میشن روز به روز مشتریشون زیاد بشه

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

برو بالا