عکاسی

ابر شهر های مارتین استوارز

مارتین استوارز در سال ۱۹۸۱ در شهر زیبای چستوخووا Czestochowa لهستان متولد شد. دانش‌آموخته‌ی رشته‌های اقتصاد، رایانه و سرانجام عکاسی است، و کوشش و هم‌وغم خود را نیز بر همین رشته‌ی آخری متمرکز و معطوف کرده است. مارتین متخصص در عکاسی سیاه و سفید از فضاهای شهری، منظره و عکاسی در شب می باشد و او برای ثبت تصاویر خود به نقاط مختلف دنیا سفر کرده. بسیاری از عکس های وی موفق به کسب جوایز زیادی رقابت های جهانی شده؛ چنان‌که در مسابقه‌ی جهانی عکاسی در نیویورک، «عکاس آثار معماریِ سال» نامیده شد، و توانست جایزه‌ی بزرگ (Grand Prix) جشنواره‌ی جهانی تصویر کانادا و جایزه‌ی «هی‌مینگ» (Hei Ming) رقابت‌های توکیو را از آنِ خود کند. او همچنین در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱، برنده‌ی جایزه‌ی نخستِ مسابقه‌ی جهانی عکاسیِ نیویورک شده است. و این آثار در کتابی با نام “Megalapolis” انتشار یافته است.

زیبایی نمی تواند آغازی برای توصیف آثار مارتین باشد، تصاویری با عناصر پیچیده و ساده همراه با ترکیب بندی های خاص خود. زمانی که شما به آنها نگاه می کنید، کلماتی همچون زیبا، اشباح گونه، خواب آور و رویایی را در ذهن شما تداعی میکند.

مارتین در کارهایش از یک دوربین کانن ۵D mark ll و لنزهای F4 17-40mm و   F2.8 24-70mm استفاده می کند. در نهایت او از فیلتر ND و GND استفاده میکند.

martin_stavars-_megalopolis_london02

کلماتی از مارتین استوارز

عکاسی برای من یعنی سفر کردن و سفر کردن یعنی همیشه با عکسبرداری در ارتباط بودن. زمانی که من دست به خلق یک ابر شهر می زنم، رجوع میکنم به یک لیست از شهرهایی که سال ها قبل آماده و برنامه ریزی کرده بودم برای بازدید از آنها به جهت تکمیل این پروژه.

نکته تاثیر گذار در انتخاب مناظر جهت عکسبرداری را اغلب اوقات شیفتگی من نسبت به آسمان خراش ها می باشد که تعیین می کند. یکی از مهمترین نکات عکاسی در سفر برنامه ریزی دقیق و کامل می باشد. من همیشه در تلاش هستم تا بتوانم در شرایط آب و هوایی و با نور مشابه؛ معمولا با آسمانی تیره و ابرآلود به عکس برداری از مناطق مختلف بپردازم. برای حفظ وضعیت ثابت در کارهایم اکثر اوقات در شروع و یا در پایان فصل بارانی به آن مناطق می روم که گاهی بارش باران های سنگین و گمای شدید بسیار آزار دهنده می شود، به ویژه این مطلب در آسیا اجتناب ناپذیر بود. من همیشه تاریخ چند سال گذشته آب و هوایی منطقه ای که میخوام برای عکاسی به آنجا بروم را مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار می دهم تا بتوانم بهترین ماه را انتخاب کنم و در آنجا حضور پیدا کنم. عنصر حیاتی برای کل این روند این است: ایجاد یک کار جدید به نور وابسته است. اگر نور درست نباشد هیچ عکسی نمی شود گرفت. گاهی اوقات شما نیاز دارید تا برای چند روز صبر کنید و یا گاهی مجبور می شوید که تا فصل آینده منتظر شرایط ایده آل بمانید.

martin_stavars-nightscapes-tokyo05

قبل از شروع به عکسبرداری من با یک تورگردشی و جستجو با وسایل عمومی در همه جای شهر سعی در پیدا کردن نقاط مناسب میکنم تا از این طریق بتوانم بهترن و خاص ترین مکا ن ها را پیدا کنم، البته باید نگذاریم که خیابان های اصلی ما را از دیدن این گونه مکان ها دور کند. عمدتا از پنجره هتل ها و رستوران ها جهت رصد کردن عمومی استفاده میکنم و به دنبال مکان هایی میگردم تا بتوان بالا تر از سطح زمین دوربین را جهت عکاسی قرار دهم. آما معمولا در این مسیر از مهربانی افراد دیگر بهرمند می شوم. به عنوان مثال در توکیو با یه مکالمه کوتا با دونفر از کارکنان یک آسمان خراش من را به طبقه پنجاهم بردند و اجازه دادند تا از آنجا عکاسی کنم. در سنگاپور از یک مرد خواستم تا به من اجازه دهد از آپارتمان او جهت عکس برداری استفاده کنم و به لطف او تصویری فوق العاده از نمای کلی شهر سنگاپور به دست آوردم.

martin_stavars-_megalopolis_shanghai10

من هر شهر رو به صورت متفاوتی مورد بررسی قرار می دهم، امّا هدف من ثبت شخصیت خودم نیست. من در جستجوی عنصری هستم که تمامیت فرم های معماری، لکه ای در بین جمعیت یا انسان هایی که شبح گونه در افق قرار گرفته اند را نمایش دهم.

martin_stavars-_megalopolis_paris01

martin_stavars-_megalopolis_london10

martin_stavars-_megalopolis_london09   martin_stavars-_megalopolis_southkorea01

martin_stavars-istanbul07

martin_stavars-istanbul15

martin_stavars-nightscapes_shanghai02

martin_stavars-nightscapes11

martin_stavars-_megalopolis_shanghai16

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − چهار =

برو بالا