ای خسروی خوبان نظری سوی گدا کن؛ «برادرم خسرو» اولین فیلم بلند سینمایی احسان بیگلری در مقام کارگردان است. او کوله­ باری تجربه از دستیاری کارگردانان مطرحی چون کیومرث پوراحمد و اصغر فرهادی به همراه دارد. داستان بدین قرار است: خسرو (شهاب حسینی) مبتلا به بیماری دو قطبی است و با خواهرش (بیتا فرهی) در شمال ایران زندگی می­ کند. او به ناچار و به دلیل سفر خواهر به خارج از ایران برای دیدار فرزند رهسپار خانه­ ی برادرش ناصر (ناصر هاشمی) و ناهید (هنگامه قاضیانی) می­ شود.
سینما

ای خسروی خوبان نظری سوی گدا کن؛ «برادرم خسرو» کاری از احسان بیگلری

«برادرم خسرو» اولین فیلم سینمایی احسان بیگلری در مقام کارگردان است. او کوله­ باری تجربه از دستیاری کارگردانان مطرحی چون کیومرث پوراحمد و اصغر فرهادی به همراه دارد.
داستان بدین قرار است: خسرو (شهاب حسینی) مبتلا به بیماری دو قطبی است و با خواهرش (بیتا فرهی) در شمال ایران زندگی می­ کند. او به ناچار و به دلیل سفر خواهر به خارج از ایران برای دیدار فرزند رهسپار خانه­ ی برادرش ناصر (ناصر هاشمی) و ناهید (هنگامه قاضیانی) به تهران می­ شود.

ای خسروی خوبان نظری سوی گدا کن؛

«برادرم خسرو» اولین فیلم بلند سینمایی احسان بیگلری در مقام کارگردان است، کسی که کوله­ باری تجربه از دستیاری کارگردانان مطرحی چون کیومرث پوراحمد و اصغر فرهادی به همراه دارد.

داستان بدین قرار است: خسرو (شهاب حسینی) مبتلا به بیماری دو قطبی است و با خواهرش (بیتا فرهی) در شمال ایران زندگی می­ کند. او به ناچار و به دلیل سفر خواهر به خارج از ایران برای دیدار فرزند رهسپار خانه­ ی برادرش ناصر (ناصر هاشمی) و ناهید (هنگامه قاضیانی) می­ شود.

برادرم خسرو

برادرم خسرو

در بخش ابتدایی فیلم کارگردان اطلاعات زیادی از شخصیت خسرو نمی­ دهد و همین تمهیدی می­ شود برای ورود پر قدرت به دنیای پر تشنج او. حرکت از یک آرامش موقت به سوی دنیای بحران زده­ ی پر تنش صورت می­ گیرد. کارگردان به تأثیر و برهم کنشی که هر کدام از شخصیت­ ها بر هم می­ گذارند توجه کرده و آن­ها را در خلأ فرض نکرده­ است. آمدن خسرو ظاهر پر آرامش خانه و معادله­ ی زندگی آن­ ها را به هم می­ زند و بهانه­ ای می­ شود برای شناساندن و پرده­ برداری بهتر از روابط اعضای خانواده. کارگردان با این بهانه به افراد نگاه پر جزییات و واقع­ گرایانه­ ای می­ اندازد. بیماری خسرو مرکز ثقل داستان می­ شود و بازیگران مانند مهره­ هایی دور این مرکز گرد هم می آیند و از دغدغه­ هایشان می­ گویند.

برادرم خسرو فیلمی داستانی است که بر پایه­ ی فیلمنامه بنا شده­ است. فیلمی که بازی­ های درخشانی دارد که به قصه جان بخشیده ­اند گویی برای کارگردان و عواملش بیماری دوقطبی، موضوع بیگانه و تحقیق نشده­ ای نیست. بازی قابل توجه هنگامه قاضیانی در نقش ناهید همسر ناصر قابل تأمل است همین طور که همیشه از او انتظار می­ رود. او در گفتگویی اعلام کرده­ که ۲۰ سال منتظر چنین فیلمی بوده­، فیلمی که به سلیقه­ اش نزدیک است. شخصیت ناهید در ابتدا آرام و سازش­ کار است اما حضور خسرو در خانه برای او تلنگری است. تلنگری که جرأت بیرون آمدن از زندگی پیله­ وارش را برایش فراهم می­ آورد، پیله­ ای که ناشی از زندگی مشترک اش با ناصر و فراموشی آرزوهایش است. خسرو قدرت مواجه شدن با واقعیت را برای او به ارمغان می ­آورد، واقعیتی که زیر حجاب زندگی به ظاهر آرامشان مخفی شده­­ است. زندگی مشترک آن­ ها به بن­ بست رسیده­ و آمدن خسرو زمینه­ ی این بن­ بست را فراهم می­ کند به این معنی که شکاف پرنشدنی ناهید و ناصر را نشان می­ دهد و بر آن صحه می­ گذارد. شخصیت و زندگی ناهید قبل و بعد از حضور خسرو به شدت تغییر می ­کند، دست به نقض قوانین می­ زند، از پوسته­ ی به ظاهر منطقی خود بیرون می ­آید و عقده ­گشایی می ­کند.

برادرم خسرو ۱۳۹۴ – کاری از احسان بیگلری

شهاب حسینی با بازی تحسین برانگیز خود در نقش مردی دوقطبی بار دیگر با قدرت نشان داد که بازیگری­ اش شایسته­ ی گرفتن نخل زرین کن بوده­ است. البته که شخصیت خسرو در این فیلم برای مخاطب تا حدی یادآور نقش او در جدایی نادر از سیمین است اما کاراکتر خسرو کاراکتر منحصر به فردی است و می تواند مخاطب را با خود همراه کند به نحوی که با او هم ذات پنداری می­ کند.

ناصر هاشمی نیز بازی قبول و جا افتاده ­ای دارد او بازیگر خوبی است که در سال­ های اخیر بسیار کم کار شده ­است. او در نقش پدر و همسری به ظاهر منطقی است اما گذشت فیلم لایه­ های پنهان شخصیت او را برای مخاطب آشکار می­ کند. ناصر احساس خطر می کند که با حضور خسرو قوانین زندگی خانوادگی­ اش شکسته شده و حتی برای حفظ آن دست به خشونت می­ زند. رفتارهای در چارچوبی که به شدت ناصر به آن ­ها تأکید می کند می­ تواند زمینه­ ی عصیان فرزند نوجوان خانواده در آینده را فراهم کند چرا که در خانه­­ ی آن­ها همه چیز خشک و رسمی است. لوکیشن خانه با فکر و درایت انتخاب شده است. محل دوربین در پلّه ­ی ورودی و جهت رو به پایین آن هنگام ورود می ­تواند نشانگر نگاه از بالای ناصر به اعضای خانواده اش باشد.

برادرم خسرو

برادرم خسرو

آکسسورهای صحنه و نورپردازی مناسب قاب­ های زیبایی را کادربندی کرده ­اند. موزیک جالبی نیز برای فیلم انتخاب شده­ که به ضرورت اوضاع و احوال روحی و روانی شخصیت­ های داستان را پوشش می­ دهد. به طور کلی می ­توان گفت برادرم خسرو فیلمی است که از اضافه­ گویی پرهیز کرده، به مسائل حاشیه ­ای نپرداخته­ و داستان اصلی را بسط و گسترش می­ دهد. بیگلری در اولین فیلم­ اش فروپاشی روابط خانوادگی را به تصویر می­ کشد البته که سینمای فرهادی بر او بی­ تأثیر نبوده­ است. عدم پرداخت به قطعیت در نوبه­ ی خود جالب است همه چیز به یک باره قطعی نمی­ شود نه دیوانه انگاشتن خسرو و نه منطقی بودن بی حد و حصر ناصر. آسان نبودن قضاوت است که تماشای آن را برای تماشاگر به تجربه­ ای منحصر به فرد بدل می­ کند به نحوی که حتی بعد از پایان فیلم نیز ذهن او را همچنان درگیر می­ کند چرا که پایان­ بندی فیلم نیز مناسب است و عکس­ العمل خسرو در قسمت پایانی مناسب ­تر. فیلم نقاط ضعفی هم دارد اما چینش فیلم­نامه، فیلم نسبتاَ منسجمی را برای تماشاگر به ارمغان می­ آورد. فیلمی که ارزش دیدن دارد و به عنوان اولین فیلم کارگردان و طبق بازخورد مخاطبان فیلم موفقی بوده است.

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 4 =

برو بالا