بستنی
زندگی و سلامت

بستنی بخوریم یا نه؟ آیا بستنی یک دسر سالم و مقوی است؟

بستنی ها از تنقلات بسیار خوشمزه و دوست داشتنی هستند که میزان پروتئین و کالری بسیار بالایی دارند. با اینکه بستنی را هیچ وقت نمی توان یک غذای کامل به شمار آورد ولی انواع مختلف این خوراکی لذیذ نقش مهمی را در سلامتی ایفا می کند.

متخصصین تغذیه خوردن بستنی را رد نمی کنند اما هیچ وقت آن را به عنوان یک غذای کامل که به تنهایی استفاده شود مورد تأیید قرار نمی دهند. این دسر خوشمزه با اینکه میزان زیادی مواد مغذی در خود دارد اما هیچ گاه یک طبقه بندی جداگانه در طبقه بندی مواد غذایی ندارند.

آن ها در انواع و اقسام طعم ها و مزه ها در بازار موجود است ولی تهیه نوع سالم بسیار حائز اهمیت است. این بار در نت نوشت شما را با گزینه های محبوب که بیشتر در بین مردم مورد استفاده قرار گرفته است آشنا می کنیم تا از مزایا و مضرات آن ها آگاهی پیدا کنید.

مواد افزودنی

در روند تولید بسیاری از بستنی های معروف علاوه بر شیر، تخم مرغ از موادی همچون، فیبر، پروتئین، پروتئین کنسانتره، شیرین کننده، استویا و ارییتیترول استفاده می شود. شکر و قند موجود در بیشتر بستنی ها هم که میزان بالایی داشته و سبب افزایش سطح قند خون می شود.

از جمله مواد افزودنی که در بستنی ها مورد استفاده قرار می گیرد هویج و هلو می باشد که چیزی در حدود ۲۴۰ کالری و ۲۴ گرم پروتئین می باشد. یعنی نیمی از فیبر مورد نیاز هر روز یک انسان.

این آمار را نمی توانید جایگزین یک وعده شام خود کنید. یعنی شما در وعده شام به دلیل بالا بودن میزان کالری و پروتئین نباید یک عدد بستنی میل کنید. بسیاری از افرادی که رژیم های منطبق بر کالری دارند به این عمل دست می زنند و میزان کالری یک عدد بستنی را جایگزین یک یا دو وعده غذایی در طی روز می کنند. این عمل کاملا اشتباه است.

شیر

بستنی

ماده اصلی سازنده بستنی شیر است و شاید شما گمان کنید که مصرف شیر خود را به کمک این خوراکی خوشمزه تامین می کنید. در صورتی که باید بدانید هیچ گاه میزان شیر مورد استفاده در بستنی نمی تواند میزان شیر مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

در بیشتر بستنی ها شیر همراه با پروتئین و شیرین کننده های طبیعی مخلوط می شود. به این صورت میزان مواد مغذی در شیر کاهش پیدا می کند.

شیرین کننده هایی همچون استویا که ۱۵۰ تا ۳۰۰ برابر شیرین تر از شکر است در کنار شیر برای تولید بستنی مورد استفاده قرار می گیرد. این عنصر می تواند سبب نابودی دندان شود.

بستنی های کاکائویی

بستنی

بستنی های بسیاری با طعم کاکائو و بدون شیر وجود دارد که می تواند با شیرین کننده های کمتری مورد مصرف قرار گیرد. البته در کنار همه این نوع شما می توانید با ترکیبات کاملا سالم و بهداشتی دسرهایی شبیه به بستنی تهیه و مصرف کنید.

موز، دانه کتان، شربت آفتابگردان و انواع شربت های میوه که به عنوان شیرین کننده و دیگر عناصر به کار برده می شوند نیمی از فیبر مورد نیاز بدن را تامین خواهند کرد. همچنین میزان کاکائو معمولا بیش از ۶۰ درصد نیاز آهن و ویتامین C  مورد نیاز بدن را تامین می کند. اما با همه این ها باز هم نمی تواند جای یک وعده غذا حتی کم حجم را بگیرد.

دسر جایگزین

در صورتی که بخواهید یک دسر کاملا سالم و بهداشتی میل کنید می توانید با کمک شیر نارگیل و آب یک بستنی خانگی تهیه کنید. اینولین نوعی فیبر است که در سلامتی دستگاه گوارش بسیار موثر می باشند. استفاده از این عنصر در برخی از طعم دهنده ها سبب می شود کالری ها به طور کاملا متفاوتی جذب بدن شوند.

مصرف بستنی ها اگر به صورت مداوم نباشد می تواند به شما انرژی خوبی بدهد و بخشی از نیازهای بدن را تامین کند. اما مصرف زیاد آن می تواند مشکلاتی برای سلامتی شما به وجود آورد. بهتر است از این دسر برخی وقت ها استفاده کنید و دسر های سالم دیگری را جایگزین آن کنید.

 

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 7 =

برو بالا