تست تناسب اندام
زندگی و سلامت

تست تناسب اندام ؛آزمایش‌هایی که به شما می‌گوید چقدر سالم و روی فرم هستید

تست تناسب اندام شامل آزمایش هایی است که به شما می گوید چقدر روی فرم و سالم هستید..

تناسب اندام داشتن یک جنبه اش زیبایی است. جنبه مهم تر سلامتی است که آن هم با یک تغذیه درست و ورزش مناسب به دست می آید. ولی به هزار و یک دلیل خیلی از ما نمی توانیم به تناسب اندام ایده آل مان برسیم. شاید اگر نگاه دقیق تری به وضعیت بدن مان داشته باشیم و بدانیم چه قدر روی فرم هستیم به ما انگیزه بدهد تا بیشتر به رژیم غذایی و ورزش و نرمش اهمیت بدهیم.

نت نوشت به شما می گوید چه طور تناسب اندام تان را ارزیابی کنید تا انگیزه خوبی برای تناسب اندام همیشگی داشته باشید. فقط کافی است آزمایش های زیر را در تست تناسب اندام انجام دهید:

موقع ورزش نفس کم می آورید

هنگام ورزش با توجه به شدت و کاهش حرکات ورزشی ضربان قلب زیاد و کم می شود. مثلا وقتی حرکات تند و سریع انجام می دهید ممکن است ضربان قلب تان به ۱۲۰ در دقیقه برسد. به محض انجام یک حرکت آهسته یا توقف ورزش ضربان قلب به تدریج کاهش پیدا کرده و به تعداد طبیعی می رسد. این نوع حرکات ورزشی که باعث تند شدن ضربان قلب می شود معروف به ورزش های کاردیوگرافی است و باعث سلامت قلب و چربی سوزی بدن و تناسب اندام می شود.

یکی از آزمایش های تست تناسب اندام این است که اگر حتی با یک ورزش متوسط زود از نفس می افتید و بعد از ایستادن موقع استراحت طول می کشد تا ضربان قلب تان به حالت قبل از ورزش برسد تناسب اندام ندارید.

از امتحان ورزش استپ یا پله سربلند بیرون نمی آیید

برای این آزمایش به یک پله یا یک سطح با ارتفاع ۲۰ سانتیمتر نیاز دارید. باید بتوانید در هر دقیقه ۳۰ بار استپ بزنید. تست تناسب اندام می گوید که اگر بعد از ۱۵ ثانیه خسته شدید و ضربان قلب تان تا آخر آزمایش یک دقیقه ای خیلی شدید شد ، تناسب اندام ندارید.

۲ کیلومتر را نمی توانید بدون توقف بروید

پیاده روی ساده ترین راه برای سلامت وتناسب اندام است. یک مسیر دو کیلومتری برای خود درنظر بگیرید وسعی کنید بدون توقف و سریع آن را طی کنید. ضربان قلب تان را بررسی کنید. اگر سن شما بین ۱۸ تا ۳۰ سال است دو کیلومتر را باید در ۱۵ دقیقه طی کنید. اگر سن تان بین ۳۰ تا ۶۰ سال است برای مردان ۱۵ دقیقه و برای زنان ۱۸ دقیقه برای طی این مسیر دو کیلومتری وقت لازم است.

نمی توانید حرکت شنای سینه انجام دهید

شنای سینه یکی از بهترین ورزش ها برای روی فرم بودن است. تاثیر شنای سینه بر شانه ها، هسته بدن یعنی همان ستون فقرات، و عضلات پشت بدن، دست ها و بازوها حیرت انگیز است. خوب اگر مرد هستید باید بتوانید  ۱۷ و اگر زن هستید ۷ بار بدون توقف شنا بزنید. در غیر این صورت تناسب اندام ندارید و زودتر باید ورزش را شروع کنید.

اندازه دورکمرتان بیشتر از اندازه استاندار است

تناسب اندام

اگر کمرتان حتی کمی چربی دارد نوعی چاقی است. خوب حالا دو عدد به شما می دهیم. زنان با اندازه کمر بیش از ۸۰ و مردان بیش از ۹۴ یعنی چاق هستند. چاقی یعنی کبد، کلیه ها، قلب، دستگاه گوارش و پانکراس در معرض خطر است. در حقیقت هر چه اندازه دور کمر بیشتر باشد خطر هم بیشتر است. حتما دور کمر و شاخص توده بدنی تان را به دست بیاورید.

مدام احساس خستگی می کنید

ورزش باعث خستگی می شود ولی به دلیل هورمون اندروفین شور و نشاط خودش را هم دارد. بعد از ورزش شاید خسته شوید ولی به دلیل سریع شدن جریان خون و رسیدن اکسیژن بیشتر به سلول ها سرحالی خاصی هم دارید. طبق تست تناسب اندام اگر همیشه احساس خستگی می کنید و دوست دارید روی مبل لم بدهید، تناسب اندام ندارید.

هوس غذاهای شیرین می کنید

البته ورزش باعث می شود تا اشتهای بیشتری داشته باشید ولی نه برای شکر بلکه برای غذاهای سالم. اگر بدون ورزش هوس شکر و شیرینی می کنید زودتر باید فکری بکنید و ورزش را شروع کنید.

مدام استرس دارید

استرس عامل بسیاری از بیماری ها مثل بیماری های دوره ای است. ورزش هایی مثل ایروبیک باعث می شود تا هورمون اپی نفرین Epinephrine یعنی هورمون ضد استرس در بدن ترشح شود. این هورمون نقش بازسازی کننده را در بدن به عهده دارد. پس هر چه ورزش های هوازی بیشتری انجام دهید حال تان بهتر می شود و بیماری ها به سراغ تان نمی آیند. اگر مدام استرس دارید باید هر روز ورزش کنید و خود را محدود به یک کلاس سه جلسه ای در هفته نکنید.

شاخص توده بدنی تان را محاسبه کنید

محاسبه شاخص توده بدنی یا BMI  را با این فرمول به دست بیاورید: ابتدا اندازه قد را به توان ۲ برسانید. سپس وزن به کیلوگرم را به آن تقسیم کنید. نتیجه را در عدد ۱۰۰ ضرب کنید. اگر شاخص بدنی تان بیشتر از استاندارد است شک نکنید باید هر چه زودتر به فکر یک فعالیت ورزشی باشید.

همیشه به بهانه های مختلف ورزش نمی کنیم. یا وقت نداریم یا حوصله. یا کارمان زیاد است یا باید با خانواده وقت بگذرانیم. یا فکر می کنیم ما که بدن مان روی فرم است یا صادقانه بگوییم تنبل هستیم. ولی حتی اگر تناسب اندام دارید به هزار و یک دلیل که اولین دلیلش سلامتی جسمی و روحی است یک برنامه ورزشی برای خودتان بگذارید و زودتر آن را شروع کنید.

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

برو بالا