تعادل هورمون ها
اخبار پزشکی

هورمون های بدن را بدون داروهای هورمونی مضر و با این روش های ساده متعادل کنید

شرایط روحی، بیماری یا فعالیت بدنی خاص مثل بدن سازی باعث به هم خوردن تعادل هورمون ها می شود. وقتی تعادل هورمون ها به هم می خورد درست مثل این که کسی ماشینی را دست کاری کرده باشد، بدن نمی تواند عملکردهای درست خود را انجام دهد و مشکلات جسمی و روحی زیادی برای فرد به وجود می آید.

امروز در نت نوشت ۹ روش تعادل هورمون ها را ارائه می کنیم که خودتان به راحتی در خانه می توانید انجام دهید.

بی خوابی و مشکل هورمون های تستسترون، تیروئید و رشد

بی نظمی در خواب باعث می شود تا ترشح هورمون های مربوط به غدد داخلی مختل شود. کم خوابی، بی خوابی و بی نظمی در خواب را هر چه زوتر باید برطرف کنید. در محیط سرد، تاریک و ساکت بخوابید. اگر خوابیدن در یک اتاق کاملا تاریک برای شما مشکل است از یک لامپ خواب سبز یا آبی استفاده کنید.

ساعت ۱۰ شب به بعد از تلویزیون و تلفن همراه استفاده نکنید. به جای آن کتاب بخوانید.

از نور خورشید کمک بگیرید

سعی کنید بعد از یک خواب خوب در محیط تاریک، صبح  از نور خورشید بهره بگیرید. اگر محیطی که در آن زندگی می کنید نور آفتاب ندارد می توانید از لامپ های مشابه نور خورشید یعنی لامپ آفتابی استفاده کنید تا کمبود نور خورشید جبران شود. در زمستان ۸ تا ۹ ساعت و در تابستان ۷ تا ۸ ساعت از روشنایی نور خورشید استفاده کنید. منظور این نیست که در معرض مداوم نور خورشید قرار گیرید چون خطرناک و سرطان زا است.  مهم این است روشنایی نور خورشید را در مکانی که هستید، داشته باشید.

 یک رژیم مناسب برای خودتان انتخاب کنید

باتوجه به وضعیت جسمی ( سن، جنسیت، میزان فعالیت بدنی، بارداری و … ) یا اگر بیماری خاصی مثل تیروئید یا کلسترول دارید با یک بررسی در مقاله های نت نوشت می توانید از یک رژیم مناسب خودتان استفاده کنید.

رژیمی که انتخاب می کنید باید تمام موادمعدنی ها، ویتامین ها و انرژی لازم را به بدن شما را برساند و در عین حال سوخت و ساز سلولی را کنترل کند تا چاق نشوید.

عدم توجه به میزان کالری دریافتی تعادل هورمون هایی مثل لیپتین، تیروئید، تستسترون، انسولین را به هم می زند. اگر خودتان نتوانستید رژیم مناسب را پیدا کنید حتما از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

ورزش های خانگی

نرمش و حرکات کششی، طناب زدن، شنای سوئدی، بعضی از حرکات یوگا و پیلاتس را همه می توانند در خانه انجام دهند. حرکات ساده را می توانید جلوی تلویزیون هم انجام دهید. حتی طناب زدن. مهم این است که گاهی ضربان قلب تان را بالا ببرید. سعی کنید بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در روز حتی در خانه فعالیت های بدنی داشته باشید.

تحرک بیشتر

می توانید برنامه پیاده روی به تنهایی یا با دوستان تان ترتیب دهید. ولی فعالیت هایی بدنی هم هست که می توانید به راحتی در خانه انجام بدهید. کارهای خانه یکی از این موارد است. هر روز بخشی از خانه را تمیز و مرتب کنید. با بچه ها بازی کنید.

نشستن بیش از ۳۰ دقیقه خطرناک است. چه در محل کار چه خانه سعی کنید هر نیم ساعت یک بار فعالیت بدنی داشته باشید حتی اگر چند قدم  باشد.

نشستن  با عدم تعادل هورمون های استروژن بخصوص در زنان بعد از یائسگی، و انواع سرطان ها در همه افراد ارتباط مستقیمی  دارد. در مردان نیز نشستن زیاد باعث کم شدن ترشح هورمون تستسترون می شود.

عدم تعادل هورمون انسولین و ابتلا به دیابت  در نتیجه نشستن زیاد و نداشتن تحرک رخ می دهد.

مدیریت استرس

روش های جلوگیری از بروز استرس  و مدیریت استرس را یاد بگیرید. استرس باعث تولید عدم توازن هورمون کورتیزول می شود. افزایش این هورمون در بدن باعث بیماری های دوره ای، انواع التهابات، بی خوابی، افسردگی و بیماری های دیگر می شود.

به هم خوردن تعادل هورمون کورتیزول در بدن مقاومت به انسولین را افزایش می دهد و باعث بروز دیابت می شود.

زندگی هیچ کس بدون استرس نیست. با روش های متنوعی می توان استرس را کم یا از بین ببرد. گوش دادن به موسیقی، مدیتیشن، ورزش، گردش در طبیعت روش های خوبی برای کاهش استرس است. با توجه به روحیه تان روش مناسب خودتان را پیدا کنید.

به زندگی تان معنا بدهید

این نکته مهمی است. خیلی از ما فکر می کنیم هر روز تکراری است. یا خسته می شویم یا به آن عادت می کنیم.  ولی اگر برای زندگی تان هدف تعیین کنید و به هر هدف معنا بدهید، زندگی را طور دیگری می بینید.

بگردید ببینید چه چیزی به شما انگیزه می دهد تا صبح شادتر از خواب بیدار شوید. چه چیزی باعث می شود خود را قوی تر بدانید و احساس بهتری داشته باشید. دیگر آن را رها نکنید.

با این روش احساس آرامش بیشتر می کنید، استرس ها از بین می رود و ترشح هورمون ها تنظیم می شود.

دوری از آن چه آرامش تان را به هم می زند

چه جسمی چه روحی وقتی در موقعیتی قرار می گیرید که احساس راحتی و آرامش ندارید تنظیم و عملکرد و تعادل هورمون ها به هم می خورد. حتی وضعیت آب و هوا بر روحیه انسان تاثیر می گذارد. فعالیت های تان را با توجه به نوع آب و هوا انتخاب کنید تا آرامش تان به هم نخورد.

اگر لازم است به متخصص مراجعه کنید

اگر بتوانید هر شش ماه یا حداقل یک بار در سال آزمایش کامل بدهید از وضعیت خود مطلع می شوید. آزمایش را تحت نظر پزشک انجام دهید تا در صورت نیاز بتوانید از کمک و مشورت های او کمک بگیرید.

 

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − پنج =

برو بالا