تغییر نگرش به زندگی
روانشناسی و موفقیت

۱۰ روش برای تغییر نگرش به زندگی و تغییر مسیر زندگی!

توجه به دیگران، مهربانی و مراقبت و نگهداری از آنان یکی از زیباترین کارهای اخلاقی است که همیشه توام با احترام است. ولی برای داشتن یک زندگی سالم و شاد گاهی باید به خودتان هم اهمیت بدهید. در واقع از خودتان هم باید مراقبت و نگهداری کنید. گاهی لازم است از جمعی که به هر شکلی باعث رنجش شما می‌شود و روان شناسان به آن جمع سمی می‌گویند فاصله بگیرید و ارتباط‌ تان را قطع کنید. کمی به خودتان توجه کنید. خودتان را دوست داشته باشید و بعد دوباره به روابط اجتماعی و حتی جدید برگردید. این بار با نگرشی مثبت و افرادی مثبت که دورادور شما را احاطه کرده‌اند. نت‌نوشت امروز برای‌تان هدیه ای دارد که شامل ۱۰ روش و تغییر نگرش به زندگی و خودتان است.

سپاسگزار باشید

بیشتر وقت‌ها آن قدر درگیر روابط اجتماعی و آدم های دوروبرمان می‌شویم که یادمان می رود چه نعمت‌هایی در زندگی‌مان وجود دارد. برای تغییر نگرش به زندگی وقتش است کمی مکث کنید. نگاهی به دوروبرتان بیندازید. حتی یک کاغذ بردارید و تمام نکته‌هایی را که در زندگی‌تان ارزشمند است و تا حالا به آن بی توجه بوده‌اید، یکی یکی بنویسید. می بینید خیلی چیزها در زندگی شماست که باید سپاسگزارش باشید.

بخندید

خنده بر هر درد بی درمان دواست. مثال قدیمی ایرانی که بی راه هم نیست. این روزها هم که خنده درمانی و یوگای خنده هم به ورزش‌ها و روش‌های جدید آرامش اضافه شده است. شاید خیلی وقت است خندیدن از ته دل را فراموش کرده باشید. مهم نیست. بخندید. فکر کنید دکتر برای‌تان تجویز کرده است. حتی اگر چیزی برای خندیدن نیست ولی بخندید. تمام استرس های‌تان برطرف می شود و نگاه دیگری به زندگی پیدا می کنید.

به دامن طبیعت بروید

تغییر نگرش به زندگی

طبیعت همیشه درمان گر است. رفتن به طبیعت و دیدن درختان و کوه و دشت، پرواز پرندگان، حرکت ابرها، طلوع و غروب خورشید زیبایی‌هایی است که در زندگی پرتکاپوی امروزی آن قدر با عجله از کنار آن ها رد می شویم که آن‌ها را نمی بینیم.

حداقل می توانید به یکی از پارک های شهر بروید، قدم بزنید، دوچرخه سواری کنید یا فقط روی یک نیمکت بنشینید و نگاه کنید. بد نیست گاهی با خانواده یا دوستان یک برنامه گردش در طبیعت بگذارید.

حتی می‌توانید وقتی به خرید می روید با دقت بیشتری به درختان نگاه کنید. به پرنده ای که پرواز می کند. یا بعدازظهرها که از سرکار برمی گردید خیلی وقت‌ها ماه را که در آسمان است نگاه کنید. به ستاره‌هایی نگاه کنید که با تاریک شدن هوا خود را یکی یکی نشان می دهند.

خودتان را دوست داشته باشید

گاهی تنها چیزی که نیاز دارید این است که کمی خودتان را دوست داشته باشید. دوست داشتن خود با خودخواهی فرق می کند. این روزها مردم بیشتر خودخواه هستند تا این که خودشان را دوست بدارند. آدم های خودخواه به دیگران صدمه می زنند. ولی کسی که خودش را دوست دارد با دیگران هم با مهربانی رفتار می کند. زمانی را هر چند کوتاه فقط به خودتان اختصاص بدهید. وقتی همه اعضای خانواده درگیر کارهای خودشان هستند از این فرصت استفاده کنید، به سینما بروید یا فیلم مورد علاقه‌تان را در خانه تماشا کنید. به کافه یا رستورانی بروید که دوست دارید. تنها بنشینید و کتاب بخوانید.

در زمان حال زندگی کنید

این جمله را همیشه شنیده‌اید. گذشته‌ها گذشته. چه خاطره های خوب چه بد رهایش کنید. فقط تجربه‌های گرانبهایش را نگه دارید. روی زمان حال متمرکز شوید. بهترین کاری که می‌توانید برای زندگی تان انجام دهید. وقتی کارهایی را که دوست دارید و به آن‌ها علاقه‌مند هستید انجام دهید هم از زمان حال لذت می‌برید هم پایه های شادی آینده ریخته می‌شود.

گاهی قاطعانه بگویید : نه

تغییر نگرش به زندگی

هر کسی خودش را بهتر از دیگران می‌شناسد. هیچ وقت اجازه ندهید کسی از شما کاری را بخواهد انجام دهید که دوست ندارید و از انجام دادن آن احساس آرامش نمی‌کنید. هر کسی برای خودش شخصیت دارد. قرار نیست فقط به دلیل ماندن در یک جمع که خیلی وقت‌ها هم سمی است مدام بله بگویید. گاهی محکم بایستید و بگویید نه. شخصیت واقعی خودتان را پیدا کنید.

احساس‌تان را بیان کنید

همه ما گاهی احساس خوبی نداریم. دل تنگ می شویم. دل‌مان می خواهد گریه کنیم. حوصله نداریم. دوست داریم مدتی تنها باشیم. به این احساس‌های خود احترام بگذارید و اجازه ندهید کسی مانع از بروز این احساسات شود. اگر هیچ کس را ندارید که در این شرایط در کنارتان نباشد، خودتان که هستید. بنویسید ولی بگذارید احساسات‌تان بیرون بریزد.

بخشنده باشید

اگر جزو آن دسته از آدم های خوش شانسی هستید که سقفی بالای سرتان است، و حداقل نیازهای اولیه را برای زندگی دارید شکرگزار باشید. خیلی از انسان‌ها این امکانات را ندارند. به دوروبرتان نگاهی بیندازید و وسایلی را به رسم شکرگزاری به افرادی بدهید که بیش از شما نیاز دارند یا به بنگاه های خیریه بدهید تا به دست افراد نیازمند برسانند.

از هرگونه رابطه سمی دوری کنید

انسان موجودی اجتماعی است و نیاز به ارتباط  با دیگر افراد جامعه دارد. ولی اگر قرار باشد در روابطی قرار بگیرید که برای‌تان تولید دردسر کند بهترین کار حذف این افراد یا گروه از زندگی ‌است. روان شناسان معتقدند تنهایی بهتر از بودن با افرادی است که شخصیت شما را خدشه دار یا روحیه‌تان را ضعیف می کند.

پس هر شخصی یا هر جمعی که به اصطلاح امروزی‌ها سمی است از خود دور کنید. قوی باشید و مسیر زندگی خود را ادامه دهید. شرایطی فراهم کنید تا بتوانید جذب محیط‌ها و افراد غیر سمی شوید.

گاهی آهسته‌تر حرکت کنید

زندگی گاهی پر از دغدغه و آشوب است و گیج کننده می شود. به جایی می رسیم که هیچ لذتی از زندگی نمی‌بریم چون اصلا وقتی برای استراحت نداریم. در این مواقع کمی صبر کنید. نفس‌های عمیق بکشید. سعی کنید حتی اگر شده یک وقت کوچک برای خودتان دست و پا کنید تا با کسی که دوستش دارید و البته سمی هم نیست وقت بگذرانید یا کاری را انجام بدهید که دوست دارید. یک هنر جدید یاد بگیرید. یک کتاب جدید بخوانید.

زندگی سریع‌تر از آن چیزی که شما فکرش را می کنید به جلو می‌رود ولی این شما هستید که باید مسیر جاده زندگی‌تان را تعیین کنید.

منابع :

Power of Positivity
Help Guide
Psychology Today

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

برو بالا