استرس کاری
روانشناسی و موفقیت

اگر به استرس کاری دچارید این مطلب را حتما بخوانید !

در دنیای امروز متأسفانه به سبب‌های مختلف، اضطراب کاری افزایش یافته و کم نیستند کسانی که در محیط کار بارها و بارها این پدیده‌ی منفی را تجربه می‌کنند. اگر شما نیز جزو کسانی هستید که با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کنند، این نوشتار برای شماست.

در دنیای امروز متأسفانه به سبب‌های مختلف، اضطراب و استرس کاری افزایش یافته و کم نیستند کسانی که در محیط کار بارها و بارها این پدیده‌ی منفی را تجربه می‌کنند. اگر شما نیز جزو کسانی هستید که با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کنند، این نوشتار در نت‌نوشت برای شماست.

آن هنگام که در محل کار نگران هستید، چه نگرانیِ معطوف به چیزی خاص و چه یک نگرانی بی دلیل، ممکن است با خود بگویید: «به کار می‌بایست بازگشت، کافی است، نگران نباش. خود را غرق کار کن و تنها به چیزی که مهم است تمرکز داشته باش».

شاهد این ماجرا بودن، خود آغاز کار است. اگر شما به عنوان یک فرد مضطرب، مستعد وا دادن هستید، که اغلب افراد مضطرب اینگونه‌اند، ممکن است در اندیشه‌ی اخراج از کار غرق شوید. از این پس، نگرانِ همین نگرانی می‌شوید و به یک‌باره کنترل‌تان را بر چیزهایی که تحت کنترل‌تان هستند از دست می‌دهید و خویشتن را در میان یک مبارزه و نبردِ دهشتناک می‌یابید. البته که نگرانِ نگرانی شدن، خصوصاً نگرانی‌ای که با کار مرتبط است، ممکن است غیر قابل اجتناب در نگر آید، اما به احتمال بسیار خود نیک واقف اید که این نگرانی کاری از پیش نمی‌برد، سهل است حتی روند کارتان را مختل می‌تواند کرد.

لیکن در عوض، برخی روش‌ها وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ذهن خود را آرام کنید و به دور نگاهدارید اش از هر گونه نگرانی و اضطراب کار.

در این نوشتار، چنان‌که در بالا نیز گفته شد، به این روش‌ها خواهیم پرداخت. ولی پیش از آن که به معرفی این روش‌ها بپردازیم، به عنوان کسی که خود درگیر اضطراب است، توصیه می‌کنم که با یک مشاور و یا درمان‌گر ملاقات کنید، چرا که این کار بهترین کاری است که می‌توانید برای مقابله با اضطراب کاری‌تان انجام دهید.

در هر صورت، تا زمانی که به یک درمان‌گر مراجعه می‌کنید، مواردی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم را در هنگام مواجهه با اضطراب و استرس کاری در ذهن داشته باشید تا کمکی باشند به شما برای کنار آمدن با این پدیده.  

۱- احساسی که دارید واقعی است:

زمانی که برای اولین بار در محل کار اضطراب و استرس کاری را تجربه کردم، تنها منتظر یک مشکل جسمی بودم که به واسطه‌ی آن بخواهم که به خانه بروم. اینگونه حدس می‌زنم که، برای من، اینگونه احساسات آن انضمام، آن قابل لمس بودن و یا آن واقعی بودنِ دردها و بیماری‌های جسمی را نداشتند. در واقع، توگویی من اینگونه می‌پنداشتم که تنها مشکلات جسمی می‌توانند موجبِ آن شوند که من با شرمِ کمتر درخواستِ ترک محل کار و رفتن به خانه را داشته باشم. اما اکنون، با مطالعاتی که داشته‌ام، می‌دانم که مشکلات روانی، خصوصاً اضطراب و نگرانی، نیز به اندازه‌ی مشکلات جسمی جدی هستند، حتی به اندازه‌ی مشکلات قلبی و دیابت.

امروزه اختلالات مربوط به اضطراب در کشور آمریکا به اندازه‌ای فراگیر هستند که مؤسسه‌ی ملی بهداشت (NIH) گزارش داده که از هر ۵ آمریکایی، ۱ نفر دچار اختلالات اضطرابی است.

هنگامی که اضطراب و استرس کاری داشتم، گمان می‌کردم که کارفرمایم بر این عقیده است که من، به طور عمد، درصدد به اصطلاح پیچاندن کار ام. اگر شما نیز چنین احساسی دارید، نگران نباشید در این زمینه تنها نیستید.

در حقیقت در طی یک بررسی مشخص شده که ۳۸ درصد کسانی که به اضطراب کاری دچار اند این امر را به کارفرمای خود اطلاع نمی‌دهند آن هم به این دلیل که می‌ترسند کارفرمایشان گمان کند که آن‌ها میل و علاقه‌ای برای انجام کار ندارند.

خلاصه آن که اگر شما نیز چنین احساسی دارید، باید بدانید که احساس‌تان از پی و بنیان غلط است. مشکلات مربوط به روح و روان از همان واقعیتی برخوردار اند که مشکلات مربوط به جسم. اضطراب کاری کمتر از میگرن موجب مختل شدن کار نمی‌شود، لذا این را همواره به یاد داشته باشید.

استرس کاری

۲- استرس کاری را به دوست خود تبدیل کنید:

یک روانشناس می‌گوید این استرس و اضطراب نیست که در نفس خود بد است، بل این اندیشه‌ی شماست که موجب بد جلوه دادن آن می‌شود. شما می‌توانید به جای نگریستن استرس به مثابه‌ی یک دشمن، آن را به یک ابزار تبدیل کنید. در واقع استرس و اضطراب در مورد یک چیز، معنایی ندارند جز این که شما به چیزی توجه دارید. لذا استرس و اضطراب می‌توانند خود به منزله‌ی عاملی برای افزایش کارایی شما جهت رفع آن چیز در نظر گرفته شوند. این قاعده، قاعده‌ای بی اساس نیست و  درواقع مطالعات متعددی توانسته‌اند صحت آن را تأیید کنند.

مربی یوگای من بر این عقیده است که به هنگام استرس و اضطراب، به دنبال چیزهایی بروم که می‌توانند احساس خوبی به من بدهند. من کاملاً به این جمله ایمان دارم و گمان می‌کنم برای شما نیز کاربردی باشد.

نکته‌ای دیگر که دوست داشتم به آن اشاره کنم این است که به نظر من اغلب کسانی که دچار استرس و اضطراب می‌شوند کمال‌گرا هستند. این امر برای اضطراب کاری نیز صادق است. در واقع این گونه آدمیان توقع زیادی از خود دارند و زمانی که بر این گمان می‌روند که نمی‌توانند کار مورد نظر را به نحو احسن انجام دهند، دچار اضطراب می‌شوند. اما یادآوری این نکته لازم است که هیچ کس کامل نیست و بهترین کاری که هر یک از ما می‌توانیم انجام دهیم این است که نقص‌هایمان را دریابیم و درصدد برطرف کردن‌شان برآییم، و نه آن که دچار اضطراب شویم.

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + یک =

برو بالا