خواص قهوه
دانستنی‌های سلامتی

نگذارید کم لطفی ها شما را از خواص بی نظیر قهوه محروم کند !

شاید شما هم از کسانی باشید که تاثیر جادویی کافئین و خواص قهوه را تایید می کنید. کافئین چه در چای چه در انواع قهوه انرژی زا است و رفع خستگی می کند. ولی گاهی خیلی به آن کم لطفی می شود و مدام از مضراتش می گویند.

مثل هر چیز دیگری در زندگی قهوه کافئین دار هم باید در حد اعتدال مصرف شود تا به بهترین شکل بتوان از خواص آن بهره گرفت. مطمئنا کسی که ناراحتی شدید معده دارد نباید از کافئین استفاده کند و باید صبر کند تا حالش کاملا خوب شود. ولی در سایر افراد باورهای غلط باعث می شود تا خیلی ها از خواص قهوه که بی شمار هستند استفاده نکنند.

چند باور غلط در مورد کافئین را در نت نوشت امروز بررسی می کنیم تا با آگاهی از آن ها از مزایای شگفت انگیر و خواص قهوه استفاده کنید.

کافئین اعتیاد می آورد

اگر کافئین را به صورت چای یا قهوه زیاد مصرف می کنید احتمالا وقتی کمتر از این میزان به بدن تان برسد دچار سردرد می شود. ولی در مقایسه با اعتیاد به الکل و سیگار که کاملا مضر و مخرب هستند کافئین اگر در حد اعتدال مصرف شود نه تنها مضر نیست بلکه مفید هم هست و اعتیاد نمی آورد.

محققان با اطمینان می گویند کافئین اعتیاد آور نیست چرا که اگر شما چند روزی کافئین مصرف نکنید کسالت و بی حوصلگی به سراغ تان نمی آید. علائمی که پس از ترک الکل و سیگار شخص را کلافه می کند.

مصرف یک فنجان چای یا قهوه کافئین دار با صبحانه تمام روز شما را سرحال نگه می دارد.

کافئین بدن را دهیدراته می کند

کمبود آب یا دهیدراته شدن بدن تنها در صورتی اتفاق می افتد که شما بیش از اندازه کافئین مصرف کنید. مثل بیش از ۵ لیوان چای یا قهوه یا بیشتر در روز. ولی وقتی ۲ لیوان آشامیدنی کافئین دار مصرف کنید و در طول روز سعی کنید ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید نه تنها بدن دهیدراته نمی شود بلکه کافئین عاملی می شود تا آب خالص بیشتری میل کنید.

قبل از یک خواب کوتاه کافئین مصرف نکنید

از خواص قهوه می توان به بالا برددن سطح هوشیاری اشاره نمود. خوردن نوشابه های کافئین دار قبل از یک چرت کوتاه به دلیل آن که کمی ذهن را هوشیار می کند خیلی هم خوب است. بخصوص ساعت ۲ بعدازظهر که ساعت بیولوژیک بدن نیاز به یک جایزه دارد.

تا زمانی که بیدار هستید مغز ماده ای به نام آدنوسین (آدنوزین) Adenosine ترشح می کند تا بدن کم کم برای خواب آماده شود. در بعضی از داروهای خواب این ماده مصرف می شود. وقتی کافئین مصرف کنید باعث هوشیاری مغز و مانع از خستگی و چرت زدن آن می شوید و سطح هوشیاری مغز را بالا می برید.

کافئین اثر الکل را از بین می برد

تحقیقی بر روی دانشجویان نشان داد افرادی که الکل و قهوه را با هم می نوشند هنگام رانندگی بیشتر تصادف می کنند.

بنابراین بهتر است به هیچ وجه نوشابه های کافئین دار، نه با الکل نه بعد از آن مصرف نکنید. چون عواقب خطرناکی برای بدن دارد. یکی از عوارض آن بی خوابی شدید و کلافگی است.

کافئین برای سلامتی مضر است !

این گفته عجیب و اشتباه در مورد کافئین اشتباه محض است. کافئین باعث هوشیاری، حافظه بهتر و رفع خستگی می شود که تا ۲۴ ساعت تاثیر آن طول می کشد.

نوشیدن دو فنجان قهوه در روز سرطان کبد را یک سوم کاهش می دهد. از بیماری پارکینسون جلوگیری می کند. التهابات را کاهش می دهد و به ورزشکاران کمک می کند تا ماهیچه های قوی تر و قوای بدنی بیشتری داشته باشند.

کافئین بی خوابی می آورد

کافئین به سرعت جذب بدن می شود ولی به سرعت هم اثر خود را از دست می دهد. بین ۵ تا ۷ ساعت بعد از صرف قهوه ۵۰ درصد و بعد از ۱۰ ساعت ۷۵ درصد تاثیر کافئین از بین می رود.

ولی اگر کلا بی خواب یا بدخواب هستید بهتر است ۶ ساعت قبل از خواب شب قهوه یا آشامیدنی های حاوی کافئین مصرف نکنید.

بهترین نوشیدنی کافئین دار قهوه است که نه تنها مضر نیست، بلکه به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در آن برای یک کبد سالم، کاهش التهابات دوره ای، افزایش حافظه، کاهش بیماری های قلبی عروقی و جلوگیری از سکته مغزی یک داروی گیاهی خوب محسوب می شود.

حتما لازم نیست مثل ولتر که ۸۲ سال عمر کرد و می گویند روزی ۸۰  تا ۹۰ فنجان قهوه می خورد قهوه بخوریم ولی یکی دو فنجان آن بخصوص صبح و ظهر برای سلامتی ذهنی و جسمی تان مفید است.

خوب از قهوه ترک گرفته تا کاپوچینو و اسپرسو و لاته بد نیست هر روز یکی را امتحان کنید.

 

 

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − سه =

برو بالا