خواص لبو
زندگی و سلامت

لبو (چغندر قرمز) یک درمانگر معجزه آسا است؛ از لبو غافل نشوید

چغندر قرمز یا آن چه ما ایرانی ها به عنوان لبو می شناسیم و چند روز دیگر با فرا رسیدن پاییز به بازار می آید یکی از درمان کننده های گیاهی برای ورم مفاصل، پاک سازی کبد و کم خونی است. شاید آن را به صورت پخته به تنهایی یا همراه با ماست استفاده کنید. ولی امروز نت نوشت سالاد بسیار خوشمزه ای را به شما معرفی می کند که براحتی می توانید در منزل فراهم کنید و تنوع بیشتری به غذای تان بدهید.

خواص چغندر قرمز یا لبو

بجز بیماران دیابتی که باید در خوردن آن با پزشک مشورت کنند به دلیل خواص زیر برای همه مفید است:

  • خاصیت قلیایی آن اسیدی شدن بدن را متوازن می کند
  • سرشار از آهن و مس است به همین دلیل سلول های خونی را بازسازی و فقر آهن را از بین می برد
  • از ته نشین شدن کلسیم در رگ های خونی جلوگیری می کند
  • فشار خون را متعادل می کند
  • بتائین (Betaine) موجود در لبو خاصیت ضد سرطانی داشته مانع از تشکیل هر گونه سلول سرطانی می شود
  • حاوی کولاین (Choline) یا B4 است که نه تنها کبد بلکه کل بدن را سم زدایی می کند
  • برای افراد مبتلا به ورم مفاصل مفید است

خواص پنیر فتا

معمولا برای خیلی از بیماری ها توصیه می شود از لبنیات بخصوص انواع پنیر کمتر مصرف کنیم. ولی پنیر فتا از این قاعده مستثنی است.  پس به دلیل خواص زیر تقریبا همه می توانند از این ماده لبنی استفاده کنند:

  • حاوی پروتئینی به نام لاکتابومین (Lactabumin) ، و مواد معدنی کلسیم و روی است که از عوامل محافظت بدن در برابر سرطان محسوب می شوند
  • پروتئین هیستیداین (Histidine) و ویتامین B6 موجود در پنیر فتا بدن را از صدمات ناشی از ورم مفاصل حفظ می کند
  • باکتری های آن برای تقویت دستگاه ایمنی و دستگاه گوارشی مفید است
  • حاوی ویتامین B2 است که مانع از سردرد و میگرن می شود
  • فولیت یا همان ویتامین B12 دارد که برای خون سازی ضروری است

گشنیز

گشنیز را چه به صورت سبزی یا از تخم گشنیز استفاده کنید حاوی خواص زیر است :

  • حاوی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6 است
  • مواد معدنی آلی ضروری بدن مثل: آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و مقدار زیادی فیبر دارد
  • گشنیز برای معده و سم زدایی فلزات سنگین بخصوص سرب و آلومینیوم بسیار مفید است
  • خاصیت ضد التهابی آن برای بیماران مبتلا به آرتریت مفید است
  • عملکرد کبد را بهبود می بخشد
  • مقاومت بیشتر در برابر سرماخوردگی را افزایش می دهد
  • برای مبتلایان به دیابت مفید است

برای این سالاد به مواد دیگری مثل سیر، روغن زیتون و بادام هندی نیاز دارید که پیش از این در نت نوشت خواص هر کدام را بررسی کرده ایم.

مواد لازم :

لبو یا چغندر         : ۲ عدد متوسط

پنیر فتا                : ۵۰ تا ۶۰ گرم

سیررنده شده        : ۱ تا ۲ بوته بسته ذائقه تان

گشنیز یا تخم گشنیز : ۲ قاشق غذاخوری

روغن زیتون        : ۳ قاشق غذاخوری

نمک دریایی         : مقدار کمی ( اختیاری)

بادام هندی            : یک مشت ( اختیاری)

طرز تهیه :

  • لبوها را بعد از تمیز کردن بپزید. با چنگال امتحان کنید. در صورتی که خوب پخته شده اند پوست آن ها را جدا کرده و به قطعات مکعبی خرد کنید.
  • پنیر فتا را به قطعات مکعبی برش دهید.
  • اگر از گشنیز استفاده می کنید آن را خرد کنید.
  • همه مواد را در یک ظرف قرار داده، با اضافه کردن روغن زیتون به آرامی به هم بزنید.

سالادتان آماده است. نوش جان

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 13 =

برو بالا