دیابتی ها می توانند هویج بخورند؟
دانستنی‌های سلامتی

آیا بیماران مبتلا به دیابت می‌توانند هویج بخورند؟

از مصرف آب‌هویج پرهیز می‌باید کرد مگر آن که خود آن را درست کرده باشید، چرا که ممکن است مقداری شکر به آن افزوده شده باشد. همچنین یک لیوان آب‌هویج تقریباً برابر است با دو فنجان هویج، و این مقدار می‌تواند سطح قند خود را بالا ببرد.

برخی از مبتلایان به دیابت، به سبب شیرینی زیاد هویج‌، برای مصرف آن دچار نگرانی می‌شوند. اما مصرف هویج می‌تواند فوایدی را برای فرد مبتلا به دیابت به همراه داشته باشد. در این نوشتار از نت‌نوشت به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا دیابتی ها می توانند هویج بخورند؟.

هویج چیست؟

هویج‌ها ریشه‌ی گیاهانی با رنگ‌های متفاوت هستند که معمولاً شکل مخروطی دارند. این سبزیجات در اصطلاحات علمی با نام Daucus Carota Subs. Sativus شناخته می‌شوند.

هویج دارای مقدار زیادی فیبر، آنتی‌اکسیدان و دیگر انواع مواد مغذی است و از جمله پرطرف‌دارترین سبزیجات در رژیم‌های‌ غذایی سراسر جهان به شمار می‌رود.

هویج، در تمام طول سال قابل تهیه بوده و به شیوه‌های گوناگون می‌توان آن‌ها را مصرف نمود. مصرف هویج، با مقداری متعادل، انتخابی ساده و سالم، حتی برای افراد مبتلا به دیابت، است.

آیا دیابتی ها می توانند هویج بخورند؟

با توجه به شاخص گلوکز، تأثیر هویج بر روی قند خون «متوسط» در نظر گرفته می‌شود. در صورتی‌ که شما در دوره‌ی درمان دیابت قرار دارید، بهتر است غذاهایی را مصرف کنید که از نظر شاخص گلوکز در محدوده‌ی متوسط قرار می‌گیرند. البته همین مواد غذایی را نیز بهتر است با مقداری احتیاط مصرف نمایید.

در گذشته مزه‌ی شیرین هویج محققان را متقاعد ساخته بود که تأثیر آن‌ها بر قند خون بسیار زیاد است، اما اکنون ثابت شده که آن باور نادرست می‌باشد.

در کنار شاخص گلوکز متوسط، هویج از منافع دیگری نیز برخوردار است. فی‌المثل این ماده‌‌ی پر خاصیت منبعی غنی از فیبر است و فیبر برای بیمارانی که با دیابت مبارزه می‌کنند، بسیار مهم است؛ چرا که فیبر می‌تواند آزاد شدن انسولین و گلوکز را در خون تنظیم نماید. علاوه بر این، هویج دارای برخی دیگر از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها، همچون پتاسیم، بتا کاروتن، ویتامین ث، ویتامین K و آنتوسیانین‌ها، می‌باشد.

با همه‌ی این احوال، یک بیمار دیابتی بایستی مصرف هویج را به چند نوبت در هفته محدود نماید و در مصرف آن افراط نکند. همچنین مصرف هویج به صورت خام باعث می‌شود تا مواد مغذی بیشتری به بدن برسد. اما این به معنای آن نیست که هویجِ پخته فاقد مواد مغذی است.

در آخر نکته‌ای که می‌بایست ذکر شود این است که از مصرف آب‌هویج پرهیز باید کرد مگر آن که خودتان آن را درست کرده باشید، چرا که ممکن است مقداری شکر به آن افزوده شده باشد. همچنین یک لیوان آب‌هویج تقریباً برابر است با دو فنجان هویج، و این مقدار می‌تواند سطح قند خون را بالا ببرد.

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 5 =

برو بالا