سهراب وثوقی
تکنولوژی

ایرانی موفق؛ سهراب وثوقی، با برندی که جهان می شناسد! «زیبادیزاین»

زیبا دیزاین نامی آشنا برای دوست داران رشته ی طراحی صنعتی است. Ziba نام شرکتی در پورتلند آمریکاست که موسس آن سهراب وثوقی است. این نام ایرانی را او روی شرکت طراحی اش گذاشته و میتوان به جرآت این شرکت را یکی از بزرگترین شرکت های طراحی در دنیا دانست.

زیبا دیزاین نامی آشنا برای دوست داران رشته ی طراحی صنعتی است. Ziba نام شرکتی در پورتلند آمریکاست که موسس آن سهراب وثوقی است. این نام ایرانی را او روی شرکت طراحی اش گذاشته و میتوان به جرآت این شرکت را یکی از بزرگترین شرکت های طراحی در دنیا دانست.

سهراب وثوقی کارآفرین ایرانی- آمریکایی، طراح محصول و مشاور طراحی است. او متولد ۵ تیر ماه ۱۳۳۵ تهران است که در سن ۱۵ سالگی، یعنی در سال ۱۳۵۰ شمسی به ایالات متحده مهاجرت کرد. او بعد از سه سال تحصیل در رشته ی مکانیک به رشته ی طراحی صنعتی تغییر رشته داد و در سال ۱۳۵۸ در رشته ی طراحی صنعتی فارغ التحصیل شد.

وثوقی در سال ۱۳۶۱؛ ۱۹۸۲ میلادی به شرکت هیولت پاکارد یا همان hp خودمان پیوست. شرکت hp شرکت آمریکایی چندملیتی فناوری اطلاعات است که در ایران بیشتر به دلیل پرینتر ها و لب تاپ هایش مشهور است. بعداز آن در دوره ای کوتاه سهراب برای شرکت های تازه راه اندازی شده در پورتلند مشاوره مستقل میداد و بالاخره در سال ۱۳۶۳ یعنی دو سال بعد شرکت توسعه محصولش به نام زیبا دیزاین را راه اندازی کرد.
گستره ی کاری زیبا دیزاین از طراحی یک قهوه ساز تا توسعه محصولات تجارت الکترونیک را شامل می شود. کار اصلی شرکت زیبا هویت بخشیدن به مشتریانش است. به این معنی که شاید محصولی طراحی زیبا باشد اما شما با نام دیگری آن را در بازار ببینید. وثوقی در مصاحبه ای میگوید که بیشتر از موفقیت نام شرکت ما برای موفقیت مشتریانمان تلاش میکنیم و این افتخار ماست.

natural Keyboard طراحی شده برای مایکروسافت

natural Keyboard طراحی شده برای مایکروسافت

مثلا natural keyboard یا همان کیبورد طبیعی شرکت ماکروسافت طراحی شده در شرکت زیبادیزاین است.

وثوقی سبک طراحی زیبا دیزاین را سادگی میداند. او معتقد است که ما زمانی برنده ایم‌ که همه بتوانند بدون استفاده از دفترچه ی راهنما از یک محصول به راحتی استفاده کنند. او سخت کوشی صحیح را دلیل موفقیت زیبا دیزاین میداند.

سهراب وثوقی طراحی را روشی برای فکر کردن میداند و آن را از زندگی اش جدا نمی کند. او معتقد است که ما در زندگی مدام با مسائل مختلف روبرو هستیم و مسیری را برای حل آنها طی میکنیم. طراحی کردن برای سهراب وثوقی دقیقا روشی مشابه با حل مسئله در دنیای واقعی دارد به این معنی که او مسائل را ساده میکند و به دنبال راحت ترین و کاربردی ترین جواب میگردد.

برندهایی که تاکنون با زیبادیزاین همکاری داشته اند!

برندهایی که تاکنون با زیبادیزاین همکاری داشته اند!

او معتقد است که دچار سندرم مهاجرت یعنی کار و تلاش بسیار شده است.

الگوی او در زندگی عمویش بوده است که او هم مهاجرت کرده بود و تاجر بسیار موفقی بوده است. او معتقد است که هیچ وقت نباید به آنچه انجام داده ایم قانع باشیم و این فکر سیری ناپذیر هنوز که هنوز است در سن ۶۱ سالگی او را در نهایت جوانی و نشاط نگه داشته است.

او از جمله کسانی است که به دلیل مهاجرت و ملیت ایرانی داشتن محدودیت هایی را در زندگی اش تجربه کرده و معتقد است تبعیض همه جا وجود دارد. اما اخیرا سیاست های ترامپ در قانون منع سفر و مهاجرت در سفرهایش و زمینه ی کاری اش تاثیر گذاشته است.

کتاب اصالت برند

کتاب اصالت برند

کتاب” اصالت برند” نوشته ی سهراب وثوقی در ایران توسط دکتر محمد رزاقی استاد دانشگاه هنر ترجمه شده است. در این کتاب راجع به مقوله ی برندینگ و بازار رقابتی محصولات میخوانیم. این بحث در جامعه کنونی بسیار حیاتی و مهم است زیرا قدرت در دست مصرف کنندگان است و نه تولید کنندگان. اگر محصولی نیاز مصرف کنندگان را برآورده نسازد به راحتی می توانند به برند دیگری رجوع کنند. پس برای پیشرفت و تثبیت قدرت یک برند رعایت اصولی ضروری است که میتوانید در این کتاب به دنبالشان باشید.

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + سیزده =

برو بالا