سیمون دوبوار ۱۹۸۶ - ۱۹۰۸ ؛ نویسنده ی فمنیست - اگزیستانسیالیست
ادبیات جهان

عشق، اجتماع و برابری؛ مروری بر کتاب “جنس دوم” اثر سیمون دوبوآر، نویسنده‌ی فمنیست و اگزیستانسیالیست فرانسوی

سیمون دوبوار (۱۹۸۶ – ۱۹۰۸)، فیلسوف، نویسنده، فمینیست و اگزیستانسیالیست فرانسوی با نام اصلی سیمون لوسی ارنستین ماری برتراند دوبووار بود که همواره نام او در دنیا به عنوان ادیب و نظریه پرداز فمینیست به چشم می خورد و مطرح است. بووُآر به عنوان مادر فمینیسم شناخته می‌شود. مشهورترین اثر او “جنس دوم” نام دارد که دوبووار در آن به تفصیل به تجزیه و تحلیل ستمی که در طول تاریخ به جنس زن شده‌ است، می‌پردازد. پس از آنکه این کتاب چند سال پس از چاپ فرانسه، به انگلیسی ترجمه و در آمریکا منتشر شد، به عنوان مانیفست فمینیسم شناخته شد. آثار دیگر وی عبارتند از: “خاطرات یک زن جوان”، ” زن وانهاده”، “میهمان”، “پیری” و “همه می میرند”.

سیمون دوبووار

سیمون دوبوار (۱۹۸۶ – ۱۹۰۸)، فیلسوف، نویسنده، فمینیست و اگزیستانسیالیست فرانسوی با نام اصلی سیمون لوسی ارنستین ماری برتراند دوبووار بود که همواره نام او در دنیا به عنوان ادیب و نظریه پرداز فمینیست به چشم می خورد و مطرح است. بووُآر به عنوان مادر فمینیسم شناخته می‌شود. مشهورترین اثر او “جنس دوم” نام دارد که دوبووار در آن به تفصیل به تجزیه و تحلیل ستمی که در طول تاریخ به جنس زن شده‌ است، می‌پردازد. پس از آنکه این کتاب چند سال پس از چاپ فرانسه، به انگلیسی ترجمه و در آمریکا منتشر شد، به عنوان مانیفست فمینیسم شناخته شد. آثار دیگر وی عبارتند از: “خاطرات یک زن جوان”، ” زن وانهاده”، “میهمان”، “پیری” و “همه می میرند”.

جنس دوم

کتاب جنس دوم برای اولین بار در سال ۱۹۴۹ منتشر شد و در همان هفته ی نخست بیست و دو هزار نسخه از آن به فروش رسید.

انتشار این کتاب در فرانسه یک رخداد بسیار شگفت انگیز، بحث برانگیز و حتی جنجالی شمرده شد. در ابتدا دوبووار در جنس دوم به محدودیت های زیست شناسی زنان و سپس به دوران زن سالاری در تاریخ بشر می پردازد که البته او در این دوران هم به این موضوع قائل می شود که زن از حقوق اجتماعی برخوردار نبوده است. به طور کلی می توان گفت دوبووار کتاب جنس دوم را در دو بخش تهیه کرده است؛ در بخش اول به تشریح و بررسی پدر سالاری و در بخش دوم به تحلیل تجارب ویژه ی زندگی زنان می پردازد.

در این کتاب به مدارک موجود تاریخی استناد می کند و از دلایلی سخن می گوید که زنان را ناچار به پذیرش جنس درجه ی دوم در جوامع انسانی و شهری کرده است. او در این مسیر از علومی چون زیست شناسی، علوم طبیعی، اسطوره شناسی، فلسفه و جامعه شناسی بهره گرفته است. سیمون دوبووار همواره به عنوان یک اگزیستانسیالیست بر این عقیده بوده که “بودن مقدم بر ماهیت است.”

وی به‌ همین منوال استنباط می ‌کند که یک انسان زن زاده نمی ‌شود، بلکه تبدیل به زن می‌ شود. چرا که دختران از آوان کودکی، نقش‌ های فرهنگی معینی را می ‌پذیرند. تز کلی کتاب، نشان دادن آن است که چگونه زنان به وسیله ی تاریخ و افسانه‌ هایی، تعریف و محدود شده ‌اند که آن‌ها را در جایگاهی پایین ‌تر قرار می ‌دهد. دوبووار در بخشی که شاید تاثیر گذارترین بخش کتاب جنس دوم باشد به خاطرات روزانه ی زنانی چون ویرجینیا ولف و … می پردازد و به نوعی نقش آنان را به عنوان جنس دوم تحلیل می کند.

سیمون دوبووار معتقد است که در جامعه ای که هر دو جنس برابر باشند، هر دو آزاد تر خواهند بود. او مصرانه از زنان می خواهد که برای آزادی و احقاق حقوق خود تلاش کنند و استقلال مالی را شرط لازم برای این آزادی می داند. او اما تاکید می کند که پیروزی زنان در این نبرد در حقیقت نه به برتری آنان بلکه به برابری منجر می شود و شیرینی این پیروزی کام مردان را نیز شیرین خواهد کرد.

البته گفتنی است که سیمون دوبووار در جنس دوم بر این باور است که با وجود ساختارهای فرهنگی موجود (همچون ازدواج، مادری، روابط زن-مرد) زنان، بختی برای آزادی یا برابری ندارند. با این وجود، بووار خوش‌ بین بود و عقیده داشت زنان می‌توانند زمینهٔ آزادی خود را فراهم کنند. آن‌ها می‌توانند افسانه‌ های فرهنگی را به چالش بکشند، می‌توانند استقلال اقتصادی بیشتری را تجربه کنند و بر تصور اشتباه پایین‌ دست بودنشان در هنر و ادبیات فائق آیند. مهم ‌تر آنکه، آنان می ‌توانند رابطهٔ برابری را با مردان تجربه کنند.

در قسمت دیگر کتاب که بسیار جالب توجه است دوبووار به این موضوع می پردازد که مسئله ی عاطفه ی مادری نیز یک پدیده ی اجتماعی است و حتی می تواند وجود نداشته باشد. سپس به مسئله ی آرایش صورت و لباس در زنان می رسیم که در اینجا نیز دوبووار با تحلیل خود بیان می کند که پوشش و آرایش خاص زنانه باعث بیگاری اجتماعی می شود که همواره بر زنان تحمیل شده است و در این نقش زن باید به مثابه یک شی یا کالا خود را بیاراید و به معرض نمایش بگذارد.

همانطور که قبل تر هم گفته شد سیمون دوبووار را یک فمینیست اگزیستانسیالیست می دانند. و این نوع فیمینیسم خواستار آزادی و اختیار مطلق برای انسان است. او مدام در چالش با پدیده هایی است که انسان را و به ویژه زن را در قید بندگی نگه می دارد. با مطالعه ی جنس دوم دوبووار شاید مخاطب به این نتیجه برسد که سیمون دوبووار می خواهد نوعی فاعلیت در زندگی را به زنان عرضه کند. کتاب جنس دوم در ایران توسط انتشارات توس در پنج نوبت به چاپ رسیده است.

سیمون دوبوار ۱۹۸۶ - ۱۹۰۸ ؛ نویسنده ی فمنیست - اگزیستانسیالیست

سیمون دوبوار ۱۹۸۶ – ۱۹۰۸ ؛ نویسنده ی فمنیست – اگزیستانسیالیست

 

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − هفت =

برو بالا