استرس در محیط کاری
زندگی و سلامت

شش راه حل فوق‌العاده برای مدیریت استرس در محیط کاری؛ استرس کار اگر کنترل نشود نابودتان می کند

شش راه حل برای مدیریت استرس در محیط کار

امروز در نت نوشت تجربه های شخصی اولیویا ناپولی در رابطه با مدیریت کردن استرس در محیط های کاری در اختیارتان قرار می گیرد. او که پس از ۱۲ سال کار بیماری های مختلفی را تجربه کرده است مقاله خود را برای استفاده عموم در ماه جاری میلادی منتشر کرد.

استرس و اضطراب در محیط کار که از جلسات متعدد، تا دیر وقت کارکردن، غذا نخوردن به موقع، عدم امنیت شغلی، کمبود خواب و …. به من وارد می شد، امانم را بریده بود. ولی می دانستم همه این استرس ها آن قدر سم به بدن من وارد کرده است که دارد سلامتی ام را تهدید کند. ابتدا با سردردهای میگرنی شروع شد، بعد مشکلات پوستی، ریزش و شکنندگی مو، ناراحتی های معده، فشار خون و بیماری قلبی که هرکدام یکی پس از دیگری به سراغم می آمد.

سرانجام بریدم.  اگر روش های آرام کردن اعصابم را پیدا نمی کردم نمی دانم چه بلایی سرم می آمد. با به کاربردن این روش ها آن قدر حالم خوب شد که نه تنها کارم را در زمینه تبلیغات ادامه دادم بلکه تحصیلاتم را در رشته تغذیه شروع کردم. و حالا دلم می خواهد این راهکارها را به همه معرفی کنم.

کارهایی انجام دهید که باعث آرامش شما می شود

همیشه و هر روز یک زمان خاص را برای این کار اختصاص دهید. مثل صبحانه و ناهار و خواب به آن اهمیت بدهید. تمام وسایل الکترونیکی را خاموش کنید. قرار نیست در ساعت استراحت هم باز ایمیل ها، پیام های تلفن همراه  را چک کنید.

۱۵ تا ۳۰ دقیقه حضور در یک محیط آرام بدون هیچ مزاحمتی همه فشارهای ناشی ازاسترس از بین می رود. برای خود من رفتن به پارک وقت ناهار، دیدن درختان و تنفس هوای تازه خیلی موثر است. البته موبایلم را خاموش می کنم تا ناهارم را بدون استرس بخورم.

خوب اگر هنگام صرف ناهار امکان رفتن به پارک را ندارید، چرا قبل یا بعد از ساعت کاری به پارک نزدیک خانه یا محل کارتان نروید. اگر امکان رفتن به پارک ندارید مقدار زیادی آب بنوشید. یک لیوان بزرگ آب بخورید و چند قطره آخرش را به صورت تان بپاشید. آب ولرم قبل از خواب برای آرامش، آب سرد بعد از بیدار شدن.

گاهی آهنگ های مورد علاقه تان را گوش کنید. موزیک تراپی راهی برای رهایی از استرس است.

اگرزیاد به صفحه کامپیوتر خیره می شوید از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید: ۲۰ دقیقه کار، ۲۰ ثانیه استراحت، ۲۰ قدم دورشدن از میز کارتان و برگشت.

حرکت های کششی و ورزش

هیچ شکی نیست که ورزش به دلیل ترشح هورمون آندروفین و کاهش هورمون های آدرنالین و کورتیزول باعث بهتر شدن وضعیت روحی و کاهش استرس می شود. اگر امکان ورزش روزانه ندارید پیشنهادهای زیر را برای شما دارم:

به جای آسانسور از پله استفاده کنید.

هر روز قسمتی از مسیر کارتان را پیاده بروید.

طی ساعات کاری حرکات کششی انجام دهید.

ازنیم ساعت وقت ناهارتان حداکثر استفاده را بکنید. اگر امکان دارد ناهار را خارج از محیط کار میل کنید تا مجبور شوید کمی از محیط کار دور شده  و راه بروید.

سعی کنید حداقل آخر هفته ها برای خودتان یک برنامه ورزشی داشته باشید مثل دوچرخه سواری در پارک، استخر، یا پیاده روی.

این ها همه فعالیت های مفیدی است بعد از مدتی تاثیر آن را مشاهده می کنید.

غذاهای مناسب انتخاب کنید که کورتیزول را تحریک نکند

ما آن چه هستیم که می خوریم. پس غذاهایی را انتخاب کنید که سیستم عصبی و استرس را تحریک نکند. مثل غذاهای شیرین پر از شکر. غذاهایی بخورید که باعث انرژی رسانی به مغز و سلامت بدن تان می شود. به این ترتیب از اضافه وزن ناشی از عدم تحرک هم رنج نخواهید برد. پیشنهادهای من که خودم تجربه کرده ام:

سیب زمینی سرخ شده، چیپس، فست فود را به طور کلی از برنامه غذایی تان حذف کنید.

فقط حداکثر روزی ۲ فنجان قهوه بنوشید.

از میان وعده های سالم مثل آجیل یا میوه استفاده کنید.

برنامه ناهارتان یک بسته کامل از غذاهای سالم باشد.

غذاهایی را انتخاب کنید که امگا ۳ بیشتر دارد.

ویتامین ها بخصوص ویتامین C را را فراموش نکنید.

رایحه درمانی کنید

با استفاده از روغن های گیاهی بخصوص موقع خواب رایحه درمانی کنید. روغن هایی مثل اسطوخودوس (Lavander)، گل محمدی، لیمو، پرتقال و چوب صندل در اتاق خواب تان معجزه می کند. می توانید آن را در دستگاه بخور سرد بریزید یا در ظرف های مخصوص روی شعله شمع. رایحه درمانی هم از نظر جسمی هم روحی باعث رفع استرس ها می شود.

فشاردرمانی کنید

با استفاده از این روش می توانید با فشار دادن روی نقطه های خاصی از بدن  مثل کف دست آرامش را حس کنید.

با یک جست و جوی ساده در اینترنت فشار درمانی را برای آرامش یاد بگیرید.

گوی های رفع استرس روی میزتان بگذارید.

اگر امکان دارد یک دستگاه ماساژ دستی بخرید.

مدیتیشن انجام دهید

هزاران سال است که از تکنیک آرامش بخش مدیتیشن در شرق استفاده شده است. در حال حاضر بیشتر نقاط جهان با این روش آشنا شده اند. مدیتیشن یکی از درمان های طب مکمل محسوب می شود و برای رفع استرس و سایر بیماری ها مفید است.  با مدیتیشن بهتر می خوابید و سلامت بهتری خواهید داشت. ۱۰ دقیقه مدیتیشن کافی است.

اگر امکان دارد در محیط کارتان یک اتاق خلوت و ساکت برای مدیتیشن داشته باشید.

قبل از مدیتیشن ۵ بار نفس عمیق بکشید.

بعد از مدیتیشن به آرامی چشم های خود را باز کنید. و کم کم با محیط اطراف ارتباط برقرار کنید.

مراقبت از خودتان در محیط  کار بخصوص وقتی مسوولیت یک پست جدید را بعهده می گیرید خیلی مهم است. در سال شاید یک بار یا حداکثر دو بار بتوانید به تعطیلات بروید و از محیط های دیوانه کننده کاری پراز استرس دور باشید. ولی به محض برگشت بعد از یک هفته دوباره استرس و کلافگی به سراغ تان می آید. محیط ها را نمی توانیم عوض کنیم ولی می توانیم یاد بگیریم چه گونه استرس ناشی از کار را با روش های این مقاله مدیریت کنید.

خوب شاید بگویید این تجربه خارجی ها است و با جامعه ایران جور در نمی آید. ولی ضرری ندارد امتحان کنید.

 

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

برو بالا