سندروم سوزش دهان
دانستنی‌های سلامتی

اگر داخل دهان‌تان می‌سوزد حتما بخوانید؛ علائم و درمان‌های خانگی سندروم سوزش دهان

سندروم سوزش دهان یک اختلال دردناک است که موجب احساس سوزش در دهان می‌شود. علائم این بیماری می‌توانند در دهان، لثه‌ها، لب‌ها و گلو ظاهر شوند و خودِ بیماری نیز به سبب‌های متعددی همچون آلرژی، دیابت، خشکی دهان، رفلاکس معده و مشکلات تیروئید بروز می‌کند. در ادامه به علائم سندروم سوزش دهان و پس از آن به درمان‌های خانگی این بیماری می‌پردازیم.

سندروم سوزش دهان یک اختلال دردناک است که موجب احساس سوزش در دهان می‌شود. علائم این بیماری می‌توانند در دهان، لثه‌ها، لب‌ها و گلو ظاهر شوند و خودِ بیماری نیز به سبب‌های متعددی همچون آلرژی، دیابت، خشکی دهان، رفلاکس معده و مشکلات تیروئید بروز می‌کند. در ادامه به علائم سندروم سوزش دهان و پس از آن به درمان‌های خانگی این بیماری می‌پردازیم.

علائم سندروم سوزش دهان

  • افزایش احساس تشنگی
  • احساس درد
  • احساس سوزش در یک یا چند منطقه از دهان
  • خشکی دهان
  • تغییر در طعم دهان
  • احساس طعم فلز در دهان که حتی پس از مسواک و غذا خوردن نیز باقی می‌ماند
  • احساس سوزش در یک یا چند منطقه از دهان

درمان‌های خانگی

۱- مصرف غذاهای پر آهن:

سندروم سوزش دهان

در اغلب موارد رابطه‌ای مستقیم میان کمبود آهن و سندروم سوزش دهان وجود دارد. بنابراین ممکن است با افزایش مصرف غذاهای پر آهن، همچون عدس، اسفناج و پسته، علائم سندروم سوزش دهان نیز فروکش کنند.

۲- دریافت ویتامین ب ۱۲:

یکی از اساسی‌ترین علل سندروم سوزش دهان ممکن است کمبود ویتامین ب ۱۲ باشد. یک مطالعه‌ی منتشر شده در ژورنال آسیب شناسی دهان و دندان نشان داد که ویتامین ب ۱۲ قابلیت کاهش میزان هوموسیستئینِ موجود در بیماران مبتلا به این سندروم را دارد.

۳- استفاده از جوش شیرین:

از جوش شیرین می‌توان به عنوان یک درمان مؤثر و در عین حال مقرون به صرفه در منزل استفاده کرد. برای درمان سوزش دهان با جوش شیرین، می‌بایست یک سوم فنجان آب گرم را به یک سوم قاشق چای خوری از جوش شیرین ترکیب کرده و ترکیب به دست آمده را در دهان غرغره کنید.

۴- مصرف روی:

روی نیز به احتمال بسیار با سندروم سوزش دهان مرتبط است. بنابراین با افزودن غذاهای سرشار از روی به رژیم غذایی خود می‌توانید به درمان سندروم سوزش کمک کنید. غذاهای سرشار از روی عبارت‌اند از: تخمه کدو، بادام هندی، نخود و کفیر.

۵-  عسل:

عسل می‌تواند موجب کشتن باکتری‌ها و بهبود احساس سوزش شود. برای این منظور، نصف قاشق عسل طبیعی را بر روی زبان قرار دهید و آن را در دهان بگردانید.

۶- مصرف آلفا لیپوییک اسید:

یک مطالعه‌ی منتشر شده نشان از آن دارد که آلفا لیپوییک اسید نیز در درمان سندروم سوزش دهان مؤثر است. این ماده را می‌توانید از طریق مصرف کلم بروکلی، اسفناج، هویج و گوجه فرنگی دریافت کنید.

۶- رفع استرس:

استرس و افسردگی نیز از جمله عواملی هستند که ارتباطی مستقیم با سندروم سوزش دهان دارند و لذا برای کاهش علائم سندروم سوزش دهان می‌بایست استرس‌تان را از میان ببرید. برای این کار می‌توانید از یوگا و یا پیاده روی در طبیعت استفاده کنید.

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − سه =

برو بالا