خواب بعد از ظهر
زندگی و سلامت

بعد از ظهرها سر ساعت ۲ خواب تان می گیرد؟ شاید مغز جایزه می خواهد!

ساعت ۲ بعدازظهر که می شود انگار انرژی مان تخلیه شده و دلمان می خواهد چرت کوچکی بزنیم.

چرا اکثر قریب به اتفاق به این رخوت بعدازظهرها دچار می شوند؟

در نت نوشت امروز علت خواب بعد از ظهر را بخوانید.

سیستم پاداش دهی مغز

طی تحقیقاتی که نتیجه اش همین یک ماه پیش منتشر شد ۱۶ مرد جوان در آزمایشی شرکت کردند که توسط پزشکان استرالیایی هدایت می شد. در حالی که این افراد مشغول کار فکری بودند تیم تحقیق هم فعالیت مغزی آن ها را با دستگاه اندازه گیری می کرد. مشخص شد طی ساعت های خاصی : ۱۰ صبح، ۲ بعدازظهر و ۷ بعدازظهر فعالیت مغز کند می شد و شخص نیاز به تجدید انرژی دارد.

چرا این اتفاق می افتد؟

ساعت شبانه روزی یا بیولوژیک بدن به گونه ای تنظیم شده که با شروع روز فعالیت بدن و البته مغز هم بیشتر می شود. ولی وقتی یک کار تکراری انجام می شود، مغز کم کم به آن عادت کرده و چون می داند چه اتفاقاتی دارد می افتد برای کارآیی دوباره خود در ساعات هایی خاصی نیاز به پاداش دارد. این را سیستم پاداش دهی مغز تعریف کرده اند.

آزمایشات نشان داد ساعت ۲ افت بیشتری دارد که با کمی پاداش مثل یک گپ دوستانه یا صرف یک فنجان چای یا قهوه می توان دوباره کارآیی را به مغز برگرداند.

یک مثال ساده تر که بیشتر تجربه کرده ایم این توضیح را برای مان ملموس تر می کند. یک مهمانی ناگهانی و یک مهمانی از پیش تعیین شده را که اخیرا رفته اید با هم مقایسه کنید. در کدام یک شما بیشتر انرژی داشتید حتی اگر بعد از یک هفته کاری خسته کننده به آن مهمانی رفته باشید. بله مهمانی که ناگهانی دعوت شده اید یا جشن تولدتان که دوستان تان ناگهانی بدون آن که به شما بگویند برای تان تدارک دیده اند.

دلیل اش را هم دانشمندان فهمیده اند. در چنین مهمانی مغز شما فعال تر است، چون می خواهد بفهمد چه اتفاقاتی دور و برش در حال اتفاق افتادن است. گردش خون سریع تر می شود تا اکسیژن بیشتری به مغز برسد و بتواند محیط پیرامونش را تجزیه تحلیل کند.

با یک عکسبرداری ام  آر آی (MRI) دانشمندان میزان پاسخ دهی مغز را به چنین هیجانی بررسی کردند و نتیجه  ام آر آی هم نتیجه آزمایشات را تائید کرد. این که با انجام یک کار تکراری مغز در ساعاتی که اوج آن ۲ بعدازظهر است خسته می شود و باید یک جایزه کوچک داشته باشد تا بتواند دوباره با انرژی به کار خود ادامه دهد. ولی اگر حتی یک روز کار دیگری انجام دهید این خستگی را احساس نخواهید کرد.

این یافته ها باعث شده است تا دانشمندان در پی بررسی دقیق تر این چرخه باشند تا بتوانند درمان های دارویی و غیر دارویی بهتر و موثرتری برای بیماری های روحی روانی، استرس و خستگی های دوره ای پیدا کنند.

شاید به همین دلیل است که در بیشتر سازمان ها و شرکت ها چای یا قهوه ساعت ۱۰ صبح و ۲ بعدازظهر چندان باعث دلخوری مدیرتان نمی شود ولی ساعت های دیگر چرا.

 

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + شش =

برو بالا