غذاهای پر کالری کم ارزش
زندگی و سلامت

در بازی گل یا پوچ کالری ها شما برنده باشید؛ غذاهای پر کالری کم ارزش را بشناسید

کالری بی ارزش یا پوچ (empty callories) یعنی جذب انرژی زیاد بدون هیچ ارزش تغذیه ای. همه می دانیم منظور از غذاهای پر کالری کم ارزش چه غذاهایی است.

هر چند مردم به مشکلات ناشی از غذاهای فست فود و فرآوری شده روز به روز بیشتر پی می برند و سعی می کنند آن ها را از برنامه غذایی شان حذف کنند تا سالم تر و خوش اندام تر باشند ولی در این مقاله در نت نوشت دوباره و از منظری دیگر غذاهای سالم  و روش حذف کالری های بی ارزش را بررسی می کنیم. با این امید که در مورد کودکان و نوجوانان هم این فرهنگ رعایت شود تا در سن حساس رشد شاهد بیش فعالی و تشدید تغییر حالات روحی آن ها نباشیم.

حذف یا حداقل محدود کردن غذاهای پرکالری برای داشتن یک زندگی و رژیم سالم تر خیلی ساده است. کافی است این مقاله را بخوانید.

کالری چیست؟

کالری واحد اندازه گیری انرژی است. قوه محرکه تمام فعالیت ها و حرکات غیر ارادی و ارادی ما. از پلک زدن گرفته تا انجام یک ورزش حرفه ای. با یک مثال این تعریف را دقیق تر توضیح می دهیم.

یک گرم کالری میزان انرژی است که می تواند درجه حرارت آب را یک درجه سانتی گراد افزایش دهد. از دیدگاه علمی آن چه که “کالری” نامیده می شود در واقع کیلو کالری است که از ۱۰۰۰ کالری تشکیل شده است و با آن میزان انرژی دهی هر غذا را اندازه گیری می کنند.

کالری جزء جدایی ناپذیر رژیم های غذایی است. بدن برای انجام فعالیت های ساده ای مثل تنفس و پلک زدن نیاز به انرژی دارد. وقتی از ورزش های مختلف برای سلامتی و تناسب اندام استفاده می کنیم مسلما به انرژی بیشتری نیاز داریم تا سالم و سرحال باقی بمانیم.

ولی هر فرد روزانه به چه مقدار کالری نیاز دارد؟ متخصصان علم تغذیه ۲۰۰۰ کالری را به عنوان یک رژیم میانگین اعلام می کنند که با توجه به فرد این میزان متغیر است. یک رژیم درست و اصولی به شخص کمک می کند تا با توجه به سن، وزن، وضعیت سلامتی، میزان فعالیت روزانه و حتی اندازه قد بدون اضافه کالری مورد نیاز خود را جذب، سالم، خوش اندام و پرانرژی باشد.

کالری های بی ارزش چیست؟

به کالری هایی گفته می شود که انرژی زیادی به بدن می دهد بدون آن که ارزش تغذیه ای داشته باشد. اگر ساده تر بگوییم یعنی این که شما کالری زیادی کسب می کنید ولی از نظر تغذیه ای دچار فقر می شوید.

پس بدن می تواند از کالری پوچ هم به عنوان منبع انرژی استفاده کند ولی نتیجه اش انباشته شدن کالری ها به صورت چربی در بدن است. از طرف دیگر بدن ویتامین ها، مواد معدنی و تمام مواد غذایی که برای سلامت به آن نیاز دارد دریافت نمی کند. فرد فقط چاق می شود ولی فقر تغذیه دارد.

غذاهای پر کالری کم ارزش به سه دسته اصلی تقسیم بندی می شوند

  • غذاها یا دسرهای حاوی شکر
  • غذاها یا دسرهای حاوی چربی جامد
  • نوشابه ها

این کالری های بی ارزش را بیشتر همان طور که بارها و بارها شنیده ایم در فست فود ها، غذاهای فرآوری شده و نیمه آماده به وفور پیدا می کنید. غذاهایی پر از کربوهیدرات و شکر و چربی. حالا هر سه گروه را بررسی می کنیم:

شکر

شاید شما هم جزء آن دسته از افراد باشید که چای یا قهوه شان را تلخ میل می کنند ولی این تنها راه جذب این دسته از کالری های بی ارزش نیست. به روش های زیر بدن شما شکر دریافت می کند:

  • نوشابه ها
  • آب میوه ها
  • لبنیات
  • غذاهای فرآوری شده
  • بعضی چاشنی ها
  • فست فود

حتما تعجب می کنید ولی واقعیت دارد. وقتی غذایی را با سس شیرین و تندی میل می کنید خیلی خوشمزه است و می گویید خوب فقط کمی شکر دارد تازه فلفل هم دارد که چربی می سوزاند. ولی اشتباه می کنید. چون کالری زیادی را بدون مواد غذایی لازم به بدن تحمیل می کنید که راه چاره ای بدون ذخیره کردن آن ها بصورت چربی برایش باقی نمی گذارید.

چربی ها

این چربی ها را با راهی ساده می توانید شناسایی کنید. چربی که در هوای اتاق شکل جامد به خودش می گیرد مثل کره های حیوانی یا گیاهی. به آن ها چربی اشباع شده هم گفته می شود. با خوردن غذاهای زیر شما کالری های بی ارزشی جذب می کنید که حاوی این دسته است:

  • انواع کیک و پای
  • انواع بیسکویت، مافین و کلوچه
  • چیپس و اسنک های کوچک
  • فست فودها
  • پیتزا
  • شیرپرچرب
  • انواع هات داگ و همبرگر
  • همه غذاهای نیمه آماده و فرآوری یا پروسس (Processed) شده

چربی برای بدن مفید است ولی چربی های سالم که می توانید در آواکادوو، آجیل های بدون نمک، انواع دانه های گیاهی مثل تخمه ها، و روغن زیتون پیدا کنید.

یادمان باشد خوردن غذاهای دارای ترانس و اسیدهای چرب اشباع کالری زیادی به بدن وارد می کند که باز هم ناچار است آن را مثل بلوک های سیمانی ذخیره کند. در صورتی که با استفاده از چربی های سالم و مفید و غیر اشباع هم کالری لازم را به بدن می رسانید هم پوست و موی سالم تری دارید هم چربی اضافه در بدن تان ذخیره نمی کنید.

الکل و نوشابه

نوشابه های حاوی الکل حتی از نوع کمش باعث جذب کالری هایی می شود که هیچ ارزش غذایی ندارند. خوردن فقط یک لیوان آبجو الکل دار پر از کربوهیدرات است.  شربت ها، آب میوه های صنعتی یا نوشابه ها آن قدر شکر دارد تا به صورت چربی در بدن تان  ذخیره شود.

چطور از جذب کالری های بی ارزش جلوگیری کنیم؟

بهترین راه،  کم یا حذف کردن آن ها از رژیم غذایی مان است. افراد زیادی هستند که تجربه حفظ وزن متناسب یا کاهش وزن را با حذف این دسته از مواد غذایی ناسالم تجربه کرده اند.

اگر این را به صورت یک قانون در خانواده در آورید بچه ها هم یاد می گیرند تا در بزرگسالی همیشه غذاهای سالم را انتخاب کنند. با حذف غذاهای فرآوری و نیمه آماده از برنامه غذایی باید غذاهای حاوی ویتامین و مواد معدنی مثل میوه ها، سبزی ها، غلات کامل، انواع لوبیا و حبوبات را به برنامه غذایی تان اضافه کنید.

چند توصیه خوب

غذاهای پر کالری کم ارزش

  • غذاهای فرآوری شده را به تدریج از برنامه غذایی حذف و به جای آن از غذاهای دست پخت خودتان استفاده کنید. می توانید از یک وعده شروع کنید. مثلا اگر سه بار در هفته از غذاهای فست فود یا فرآوری شده استفاده می کنید هفته اول یک وعده را حذف و غذای سالمی را جایگزین کنید. اگر هر هفته یک وعده را حذف کنید در هفته چهارم کلا ازغذاهای سالم استفاده می کنید.
  • بیشتر غذاهای سالم بخرید. وقتی برای خرید مواد غذایی می روید توجه کنید بیشتر غذاهایی بخرید که دارای فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین ( ویتامین های B,C,D) ، آمینو اسید و مواد معدنی ( کلسیم، پتاسیم و منیزیم و … ) بیشتر است.
  • از قبل برنامه ریزی کنید. داشتن یک برنامه غذایی سالم و حتی یادداشت برداری در مورد غذایی که می خواهید روز بعد یا طول هفته تهیه کنید از دیگر روش های خوب و کاربردی است. اگر شاغل هستید جمعه روز خوبی است تا برنامه غذایی هفته پیش رو و مواد غذایی را که باید بخرید برنامه ریزی کنید. به این ترتیب حتی وقتی خرید می روید دقیقا می دانید چه باید بخرید. از دفترچه یادداشت تلفن همراهتان (memo)استفاده کنید و هر لحظه که چیزی به نظرتان رسید یادداشت کنید و قبل از خرید آن را بررسی و نکته هایی را اضافه یا حذف کنید.
  • عادت های نوشیدنی تان را تغییر دهید. یک روز از کل نوشیدنی هایی که مصرف می کنید فهرستی تهیه کنید. احتمالا چای یا قهوه های فوری شیرین شده، قوطی های آب میوه دارای ذرات میوه یا موارد مشابهی را پیدا می کنید که موقع خوردن، زیاد متوجه نمی شوید کالری بی ارزش دریافت می کنید. ولی وقتی به کل فهرست نگاه کنید متوجه می شوید چقدر شکر اضافه دریافت کرده اید. سعی کنید این نوشیدنی ها را با قهوه یا چای بدون شکر، آب، آب های دتوکس جایگزین کنید.
  • الکل را به طور کلی حذف کنید
  • اسنک های سالم دم دست تان باشد. یک هویج، خیار، انواع میوه، یک مشت آجیل یا انواع اسموتی های میوه ای جای گزین خوبی برای اسنک های پرکالری بدون ارزش تغذیه است.

عادت غذایی سالم یک روزه به دست نمی آید. یک هدف برای خودتان تعیین کنید. مثلا یک ماهه و هر هفته یک وعده از غذاها یا نوشیدنی های پرکالری بی ارزش را از برنامه غذایی حذف و نوع سالم آن را جای گزین کنید. مطمئن باشید بعد از شش ماه متوجه تغییرات اساسی در برنامه غذایی خود می شوید و بدون هیچ زحمتی می بینید در حال استفاده از غذاها و نوشیدنی های سالم هستید و روز به روز سرحال تر و خوش اندام تر شده اید.

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + هجده =

برو بالا