زندگی و سلامت

لطفا، حتما این مواد غذایی را روزانه مصرف کنید!!!

بدون شک، سلامتی بزرگترین هدیه برای هر انسانی است. ما در این مطلب سعی داریم نگاهی داشته باشیم به لیستی از مواد غذایی که از این هدیه الهی مراقبت می کنند. با ما همراه باشید.

بدون شک، سلامتی بزرگترین هدیه برای هر انسانی است. ما در این مطلب سعی داریم نگاهی داشته باشیم به لیستی از مواد غذایی که از این هدیه الهی مراقبت می کنند. با ما همراه باشید.

از پنج متخصص تغذیه درخواست کنید که یک لیست از “مواد غذایی ویژه” محبوبشان را به شما بدهند. نتایج متفاوتی خواهید گرفت ولی قطعا در مواردی مشترک اند.
هر یک از این خوردنی ها تاثیر خاص خود را بر ساز و کار بدن دارند. احتمالا یکی از خوراکی هایی که معرفی می کنند، منبع پروتئین یا فیبر است اما عاری از ویتامین و مواد معدنی است. خوراکی دیگر سرشار از آنتی اکسیدان (دشمن بیماری ها) است ولی مقدار کمی پروتئین را شامل می شود. به همین دلیل است که متخصصان تغذیه، گستره وسیعی از تنوع مواد غذایی را به شما توصیه می کنند و این، بهترین راه برای برخورداری ازسلامتی ایده آل است. در این مطلب لیستی ازاین خوراکی های ایده آل و تاثیر هر کدام از آنها را شرح می دهیم.

جو، برای دریافت فیبر مورد نیاز بدن

oatmeal-porridge-in-bowlدانه های جو سرشار از فیبر محلول است و پایین آورنده فشار خون و کنترل کننده کلسترول است. جو یک کربوهیدرات بسیار عالی است و سرشار از بتا گلوکان است. بتاگلوکان نوعی فیبر محلول است که به هضم آسان شکر کمک می کند و میزان قند خون را نیز کنترل می کند.
جو همچنان منبع سرشاری از پروتئین است که به رشد و بازسازی عضله کمک می کند. خوردن هر یک الی دو فنجان از آن حدود ۱۰ گرم عضله سازی در پی خواهد داشت و بسیاری از پژوهش ها نشان داده خوردن غذاهای همراه با جو، خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

بلوبری، یک آنتی اکسیدان بی نظیر

bowls-of-blueberries-in-garden
با مطالعه بر روی بسیار از میوه ها و سبزیجات، مشخص شده میزان آنتی اکسیدان بلوبری از ۴۰ رقیب هم سطح خود بیشتر است. این میوه بی ادعا (!) شما را در برابر سرطان، حمله قلبی، بیماری های عصبی و بسیاری امراض محافظت می کند.
بلوبری همچنین در برابر عفونت های ادراری شما را ایمن می کند. به لطف وجود آنتی اکسیدان اپیکتچین در بلوبری، باکتری ها نمی توانند به دیواره مثانه بچسبند. همچنین رطوبت پوست را به دنبال دارد.

یک سیب در روز، دکتر را دور نگه می دارد

red-apples-in-basket-on-dark-wood-
سیب شامل دو نوع آنتی اکسیدان است که سرطان و بیماری قلبی را دور می کند و از سلول های بدن شما مراقبت می کند. خوردن سیب با پوست سیب شامل مواد مفید و فیبر است.
پوست سیب همچنین با ایجاد حس سیری، کاهش وزن را نیز به دنبال دارد. بعلاوه، سیب دارای طعم استثنایی است و انرژی زا است. از سیب می توان به عنوان “فست-فود قلب” نیز یاد کرد

ماست موجب بهبودی باکتری های روده

yg
ماست، به خاطر داشتن پروبیوتیک ها یا باکتری های مفید زنده معروف است. ماست موجب عدم رشد باکتری های مضر در دستگاه گوارش می شود. همچنین تنظیم کننده سطح PH (میزان اسید موجود در خون) است.
خوردن ماست موجب بالا رفتن کارایی سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری هایی چون سرطان می شود. باکتری های موجود در ماست موجب جلوگیری از مشکلاتی چون التهاب روده و عفونت سیستم ادراری بدن می شود. ماست همچنین سرشار از کلسیم و پروتئین است.

بروکلی، پادشاه آنتی اکسیدان

tub-of-fresh-broccoli-
بروکلی، کربوهیدراتی از خانواده کلم ها است. این گیاه یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها در جدول محصولات غذایی است. بروکلی از دشمنان سرطان است و در صدر لیست غذایی ما قرار دارد.
بروکلی دارای ارزش غذایی بالا و میزان کالری کم است. از این رو یکی از پر تراکم ترین گیاهان از لحاظ ارزش غذایی است. تحقیقات نشان داده بروکلی سلطان پیشگیری از سرطان است. گوگرد موجود در بروکلی باعث تحریک ژن های ما و محافظت از آنزیم های مدافع در خون ما می شود. این آنزیم ها به ترکیباتی که باعث بروز سرطان می شوند،‌ به طور خودکار حمله می کنند.
بعلاوه بروکلی سیستم امنیتی بدن را تقویت می کند، از سیستم عروقی ما حفاظت می کند، استخوان-ساز است واز بیماری های مادرزادی پیشگیری می کند.

روغن زیتون، برای سلامت قلب

close-up-of-olive-oil-falling-from-tree-against-white-background-
روغن زیتون به عنوان یک روغن خوراکی سالم است و تحقیقات ثابت کرده خطر حمله های قلبی را کاهش می دهد. روغن ابتدایی که از زیتون گرفته می شود، نوعی اسید چرب اشباع نشده است. این ماده کاهش دهنده کلسترول خون است است و جلوگیری می کند از لخته شدن خون.
همنچنین روغن زیتون انسولین خون را متعادل میکند و قند خون را کنترل می کند. تحقیقات نشان داده که روغن زیتون تاثیر مثبت شگرفی بر کسانی دارد که دیابت نوع ۲ دارند.
روغن زیتون مملو است از نوعی آنتی اکسیدان به نام فنل که جلوگیری می کند از ایجاد کلسترول در دیواره های رگ ها در بدن. در خرید روغن زیتون به نوع آن توجه کنید و به دنبال روغن زیتون “خالص” (Virgin)، فوق خالص (Extra-virgin) و یا “سرد-فشرده” (Cold-pressed) باشید تا از بیشترین خواص آن بهره ببرید.

لوبیا، غذای مغز

۸fc42efd36aa3cb8_beans.xxxlarge_2x
لوبیا منبع عالی فیبر محلول است و کربوهیدرات مناسبی به عنوان غذای روزانه است.
لوبیا از تجمع کلسترول در دیواره عروق جلوگیری می کند و کلسترولی که جذب دیواره عروق نشود، در عملکرد عادی بدن دفع می شود.
تحقیقات نشان داده که مصرف بالای فیبر محلول، موجب کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی کلسترول می شود و در کاهش خطر بیماری های قلبی موثر است.
لوبیای تیره محتوی آنتوسیانین است، ترکیبات آنتی اکسیدانی که کارایی مغز را بهبود می بخشد و دارای مقدار زیادی پروتئین گیاهی است اما باید با غلاتی چون برنج همراه شود تا ترکیب پروتئینی کاملی را تشکیل دهد.

دارچین، ادویه ی سلامتی

cinnamon-sticks-on-ground-cinnamon
دارچین یکی از موثر ترین ادویه جات در تامین سلامت بدن است. مطالعات نشان داده که دارچین میزان قند خون را در افراد دیابتی کنترل می کند.
همچنین متخصصین تغذیه دریافته اند که دارچین خواص ضد باکتری، ضد انگل و ضد قارچ در بدن دارد.
دارچین همچنین دارای مقادیری از منگنز، آهن، کلسیم و فیبر است که همه برای بدن مفید است.
این ادویه ی ویژه، نقش مهمی در طب کهن داشته.

 

منابع:

cdc.gov, Defining Powerhouse Fruits and Vegetables: A Nutrient Density Approach, Jennifer Di Noia, PhD, 6/5/14

alzheimers.net, Superfoods that Fight Alzheimers, 10/15/13

Journal of the International Society of Sports Nutrition, Quercetin intake with exercise modulates lipoprotein metabolism and reduces atherosclerosis plaque formation, مهدی قربانی, ۵/۲۷/۱۴

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − چهار =

برو بالا