فواید پیاز
دانستنی‌های سلامتی

به این دلایل باید پیاز بخوریم !

درست است که هر وقت آن را پوست می گیرید به گریه‌تان می اندازد ولی خواصش آن قدر زیاد است که به این گریه می ارزد. پیش از این از فواید پیاز برایتان نوشته ایم ولی با توجه به اهمیتش امروز دوباره در نت نوشت توضیحات مفصلی در باره اش داریم.

فیتوکمیکال یا مواد شیمیایی گیاهان Phytochemical یا فیتونوتریئنت یا ترکیبات غذایی Phytonutrient  در میوه ها و سبزیجات ترکیبات طبیعی است که همیشه تاثیرات مفید سلامتی را برای بدن انسان به همراه دارد. فلاونوئیدها که عامل اصلی رنگ میوه ها و سبزیجات است در تحقیقات سال های اخیر مشخص شده تاثیر بسیار خوبی در کاهش ابتلا به پارکینسون، بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی دارد.

یکی از فلاونوئیدهای با ارزش پیاز کوئوستین است quercetin است که آنتی اکسیدان جلوگیری از سرطان محسوب می شود. این ماده همچنین امکان ابتلا به عفونت های مجاری ادرار به شدت کاهش می دهد، فشار خون را پایین می آورد و سلامت پروستات را در آقایان به همراه دارد.

از دیگر مواد فیتوکمیکال ها در پیاز می توان از دیسولفید Disulfide، تری سولفید Trisulfides، سپائین Cepaene و وینیل دیتائین Vinyldithaiins نام برد. تمام این مواد باعث حفظ سلامتی و مقابله با سرطان، ضد میکرب است.

طعم شیرین و رایحه اش به غذا طعم و مزه ی خوبی می دهد. از این رو تقریبا در همه غذاها از آن استفاده می شود.

آنتی اکسیدان همانطور که بارها شنیده اید مانع از ابتلا به سرطان می شود. آمینو اسیدها هم باعث ساخت پروتئین ها می شوند تا بدن بهتر بتواند عملکردهای حیاتی خود را انجام دهد.

سولفیدهای موجود در پیاز شامل اسیدآمینه های ضروری مورد نیاز بدن است. سولفور یکی از مهمترین موادمعدنی است که برای ساختار سلول‌ها باید وجود داشته باشد.

پیاز سدیم بسیار کم، چربی و کلسترول صفر دارد. سرشار از فیبر، اسیدفولیک و ویتامین B است که همه باعث می شود تا سلول های جدید ساخته شود.

چه پخته په خام پیاز مفید است. هر چند خام آن ترکیبات طبیعی سولفوری بیشتری دارد.

فلاونوئیدها در لایه های خارجی پیاز بیشتر وجود دارند. پس وقتی آن را پوست می گیرید مواظب باشید این لایه‌ها را حتی‌الامکان دور نیندازید.

ارزش تغذیه ای پیاز

اگر برای یک فرد بالغ سالم روزانه به ۲۰۰۰کالری نیاز باشد یک پیاز متوسط حدود ۱۵۰ گرمی حاوی مواد زیر است:

کالری : ۴۵

چربی : ۰

کربوهیدرات : ۱۱ گرم برابر ۴ درصد نیاز روزانه

کلسترول : ۰

فیبر : ۳ گرم معادل ۱۲ درصد نیاز روزانه

شکر : ۹ گرم

سدیم : ۵ میلی گرم

پتاسیم : ۱۹۰ میلی گرم

پروتئین : ۱ گرم

ویتامین A :   ندارد

ویتامین C:  بیست درصد نیاز روزانه

کلسیم : ۴ درصد نیاز روزانه

آهن : ۴ درصد نیاز روزانه

سلامت قلب

طی تحقیقات انجام شده پیاز به چند شکل به سلامت قلب کمک می کند و مانع از بروز انواع سکته‌ها می شود.

  • فشار خون را پایین می آورد
  • سولفور پیاز مانع از غلظت خون می شود در نتیجه لخته های خون به وجود نمی‌آید
  • مصرف پیاز اوکسی لیپینز Oxylipins را افزایش می دهد که باعث تنظیم چربی خون و کلسترول می شود
  • کوئرستین موجود در پیاز مانع از ایجاد رسوب یا پلاک در رگ های خونی می شود

خاصیت ضد التهابی

سولفور موجود در پیاز خاصیت ضد التهابی دارد. کوسرین موجود در پیاز باعث آرامش ماهیچه‌ها شده در نتیجه برای افراد مبتلا به آسم بسیار مفید است.

تقویت سیستم ایمنی

پولی فنول Polyphenol پیاز که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و در نتیجه یک سیستم ایمنی قوی به شما هدیه می دهد. کوئرستین موجود در پیاز مانع از تولید هیستامین برای مقابله با علائم آلرژی زا مثل عطسه ، اشک و خارش می شود. به همین دلیل پیاز خواص ضد حساسیتی دارد.

ضد سرطان

خوردن سبزیجات حاوی آلیوم allium مثل پیاز مانع از ابتلا به سرطان های گوارشی می شود. خوردن یک وعده در روز و هفت وعده غذایی حاوی پیاز در هفته کلسترول را به شدت پایین می آورد. اگر بتوانید در روز با هر وعده غذایی پیاز میل کنید خطر ابتلا به سرطان دهان و گلو صفر می شود.

کوئرستین Quercetin موجود در پیاز واکسن ضد سرطان است. پیازهای قرمز نسبت به پیازهای سفید این ماده را بیشتر دارند. خوردن پیاز عوارض ناشی از سرطان را نیز کاهش می دهد. استفاده از پیاز خام در افراد مبتلا به سرطان سینه عوارض ناشی از شیمی درمانی را برای بیمار قابل تحمل تر می کند.

هضم

فیبر موجود در پیاز کمک خوبی به هضم و گوارش غذا است. فیبر قابل حل پیاز به نام اولیگوفراکتوز Oligofructose باعث رشد باکتری های خوب دستگاه گوارش می شود. خاصیت دیگر این ماده جلوگیری از اسهال است. فیتوکمیکال های پیاز خطر ابتلا به زخم معده را به شدت کاهش می دهد.

تنظیم قند خون

کرومیوم Chromium موجود در پیاز باعث تنظیم قند خون می شود. سولفور پیاز کمک می کند تا قند خون کاهش یابد. پس بیماران دیابتی می توانند آن را درمانی طبیعی قلمداد کنند.

تراکم استخوان

زنانی که پیاز مصرف می کنند در میانسالی و بعد از یائسگی از تراکم استخوان بهتری برخوردارند. هر چند تحقیقات نشان داده است استفاده از پیاز حتی در سنین میانسالی و پیری ۲۰ درصد خطرات ناشی از شکستگی استخوان ها را کاهش می دهد.

موارد احتیاطی

خوردن پیاز خام در بعضی از افراد باعث نفخ شکم می شود.

در افراد مبتلا به رفلاکس بهتر است از نوع خام آن استفاده نشود.

در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید بهتر است زیاد پیاز مصرف نکنید. چون پیاز به دلیل داشتن ویتامین K مانع از رقیق شدن خون می شود. برای جلوگیری از این تداخل دارویی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

هر چند پیاز خاصیت ضد حساسیتی دارد ولی در بعضی از افراد واکنش های آلرژی مشاهده می شود. در صورتی که جزو این دسته هستید بخصوص از پیاز قرمز استفاده نکنید. در مصرف پیازسفید هم بهتر است با احتیاط عمل شود.

پیاز را نباید مدت طولانی نگهداری کرد. پس همیشه سعی کنید هر هفته تازه آن را بخرید. پیاز خرد شده را سریع مصرف کنید. چون پیاز خرد شده به سرعت میکرب ها را جذب می کند. در صورتی که مقداری پیاز بیش از حد مصرف دارید حداقل آن را در فریزر نگهداری کنید. پیاز مانده خطر اسهال و مسمومیت دارد.

حقایقی در باره پیاز

علت اشک هنگام پاک کردن پیاز آزاد شدن گاز سولفور است. بعضی پیشنهاد می کنند موقع پاک کردن پیاز سرتان را برگردانید، یا ابتدا پیاز را ۳۰دقیقه در فریزر بگذارید، آن را از ته ببرید و بعد لایه ها خارجی را در بیاورید.

برای بوی پیاز می توانید بعد از مصرف کمی جعفری خام بخورید. یا دهان تان را با آب لیموی تازه و مقداری آب بشویید.

پیاز در سه رنگ قرمز، زرد و سفید وجود دارد. پیازهای سبز در واقع نرسیده هستند و قبل از رسیدن پیاز برداشت می شوند. در بعضی از کشورها به پیاز سبز پیاز بهاره گفته می شود و برای سالاد استفاده می شود. هرچند در ایران معتقدند پیازهای سبز مضر است. پس محض احتیاط موقع خرید آن ها را انتخاب نکنید و حتی الامکان قسمت های سبز پیاز را مصرف نکنید.

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + دو =

برو بالا