مواد غذایی ضروری
زندگی و سلامت

مواد غذایی ضروری برای داشتن بدنی سالم و منابع غنی از آن ها چه چیزهایی هستند؟

هر چند که می دانیم سلامتی تنها با تغذیه حاصل نمی شود اما یکی از مهمترین عوامل کسب سلامتی، نوع و میزان مصرف گروه های غذایی است که همواره مورد مصرف قرار می گیرد.

سلامتی از جمله موضوعاتی است که همواره بشر برای به دست آوردن و نگه داشتن آن تلاش های بسیاری کرده است. تشخیص بیماری و درمان آن یکی از مشکل ترین مسیر ها برای رسیدن به سلامتی است چرا که بدن سالم را با داشتن علم تغذیه صحیح و شناخت مواد غذایی ضروری به راحتی می توان سالم نگاه داشت.

بدن انسان نیز به خودی خود در هنگام بروز بیماری نشانه هایی را به عنوان هشدار بروز می دهد.

خواب کافی، نیز از جمله مسائلی است که به راحتی می تواند بدن را در وضعیت سالم نگه دارد. اما تغذیه به دلیل اینکه از تنوع بسیاری بر خوردار است از بهترین و موثرترین عوامل تاثیر گذار در سلامتی انسان به شمار می رود.

به راستی برای سلامت بودن و سلامت ماندن چه کار باید کرد؟ خوردن چه مواد غذایی به سلامت بدن کمک می کند و مصرف کدام ماده غذایی می تواند عامل بیماری شود ؟

این دو مورد می تواند از اصول اولیه سلامتی باشد : نخست پاکیزگی و دوم تغذیه.

مواد غذایی ضروری

گروه های غذایی متعددی بین عناصر طبیعی وجود دارد که می توان با شناخت آن ها از مواد غذایی ضروری مورد نیاز بدن برای داشتن سلامتی مطلوب مطلع شد.

کربوهیدرات ها، آب، مواد معدنی، ویتامین ها، پروتئین ها ، چربی ها

این ها ۶ گروه اصلی تمامی مواد غذایی موجود است که انسان با مصرف حساب شده و کنترل شده آنها به راحتی می تواند سلامتی بدن خود را حفظ کند.

کربوهیدرات ها

مواد غذایی ضروری

کربوهیدرات در واقع نام علمی شکر است که یک ترکیب آلی از کربن، هیدوژن و اکسیژن می باشد.

کربو هیدرات ها می توانند در دو حالت باشند: یکی تک قندی ها که مونو ساکاریدها هستند همانند گلوکز و یکی دیگر حالت چند قندی ها یا پلی ساکارید ها مانند سلولز.

کربوهیدرات ها در بدن به شکل گلوکز تولید شده و انرژی تولید می کنند. بدون وجود کربوهیدرات های کافی در بدن چربی ها و پروتئین ها از بین می روند.

منابع خوب کربوهیدرات ها که برای بدن ضروری می باشند شامل دانه ها، لوبیا، سبزیجات و میوه ها هستند که در طول روز انرژی تولید می کنند. منابع غیر ضروری و مضر هم غذاهای فرآوری شده و همچنین شکر تصفیه شده می باشد.

پروتئین

پروتئین ها از مواد غذایی ضروری برای بدن و کلیه سلول ها هستند.

برخی از افراد بر این گمان هستند که مصرف گوشت سفید و قرمز تنها می تواند پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین کند. در حالی که پروتئینی که توسط سبزیجات به وجود آمده باشد بسیار مفید است.

پروتئین ها مواد اولیه لازم برای ساخت سلول های زنده هستند. پروتئین ها ترکیبی از ۲۵ اسید آمینه می باشند که هر کدام هدفی خاص را دنبال می کنند. به طور کلی پروتئین جهت ساخت بافت های جدید و تعمیرات بافت ها و سلول ها مورد نیاز هستند.

از جمله غذاهایی که سرشار از پروتئین می باشند تخم مرغ، غلات، ماهی، سبزیجات برگ سبز، آجیل، لوبیا و عدس هستند.

اسید های چرب

مواد غذایی ضروری

اسید های چرب یک اصطلاح علمی برای چربی هایی است که بدن نمی تواند آنها را به وجود بیاورد. لینولئیک و آلفا لینولنیک تنها دو اسید چربی هستند که توسط بدن تولید نمی شود ولی می بایست در رژیم غذایی هر فرد قرار گیرد و از طریق تغذیه به بدن برسد.

بدن از طریق این دو اسید چرب می تواند اسیدهای چرب دیگر نظیر  کلسترول، امگا ۳ و اسید های چرب امگا ۶ را سنتز کند.

چربی ها به طور کلی در بدن از منابع پشتیبان انرژی در زمانی که کربوهیدرات کافی در دسترس نیست، می باشند. آنها برای ذخیره سازی ویتامین های محلول در چربی، ذخیره سازی انرژی و تسهیل انتقال عصبی و حفاظت از اندام و مفاصل ضروری هستند.

منابع چربی مفید برای بدن سبزیجات برگ سبز، دانه ها، آجیل به خصوص گردو و بادام بهترین منابع اسید های چرب ضروری و مفیدند.

آب

در حدود ۶۰ درصد بدن یک انسان از آب تشکیل شده است. آب برای کارکرد سلول های بدن بسیار ضروری می باشد. تنظیم دمای بدن، انتقال مواد مغذی، واکنش های شیمیایی و بسیاری از اعمال مهم دیگر به کمک آب انجام می شود.

در یک آب وهوای معتدل، یک فرد بزرگسال در حدود ۲ لیتر آب در یک روز نیاز دارد. با این حال هر فرد میزان متفاوتی به آب نوشیدنی احتیاج دارد. میزان نیاز آب در افراد بسته به محل سکونت، میزان ورزش، جرم بدن و . . . است.

مواد معدنی

مواد غذایی ضروری

مواد معدنی مواد طبیعی غیر آلی هستند که برای عملکرد سالم بدن انسان کاملا ضروری هستند.

مواد معدنی از برای انتقال مواد در اطراف بدن، حفظ ضربان قلب، استخوان سازی، و عملکرد سیستم عصبی بدن مورد نیاز هستند.

۵ گروه مواد معدنی مهم در بدن انسان عبارتند از: سدیم، کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم. همچنین به مواد معدنی دیگری نیز به مقدار محدودی نیاز دارد که برای عملکرد های بیوشیمی خاص در بدن ضروری است همانند کبالت، مس، منگنز، آهن، ید و . . .

مواد معدنی مورد نیاز بدن را می توان از طریق میوه و سبزیجات مخصوصا میوه و سبزی تازه تامین نمود.

ویتامین ها

ویتامین ها ترکیبات ارگانیک ضروری جهت رشد و تغذیه بدن انسان و از مواد غذایی ضروری می باشند. این عناصر بسیار مهم از طریق تغذیه به بدن وارد شده و بدن نمی تواند خود آن ها را بسازد.

۱۳ گروه ویتامین وجود دارد: ویتامین A, C

ویتامین D

ویتامین E, K

ویتامین های گروه B :

(B1 (thiamine

(B2 (riboflavin

(B3 (niacin

(B5 (pantothenic acid

(B6 (pyroxidine

(B7 (biotin

(B9 (folic acid

(B12 (cobalamin.

همه این ویتامین ها را می توان با تغذیه غنی از سبزی و میوه های تازه تامین نمود.

 

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دوازده =

برو بالا