Protein
زندگی و سلامت

نشانه های کمبود پروتئین در بدن انسان +راه حل درمان

پروتئین یکی از مواد ضروری است که در بدن نقش مهمی را ایفا می کند سوزاندن چربی و ساخت استخوانهای قوی بدون حضور پروتئین امکانپذیر نمی باشد با علائمی خاص می توانید متوجه کمبود پروتئین در بدن خود شوید و راههای جبران کمبود پروتئین را بیاموزید

ترکیباتی پیچیده از اسیدهای آمینه، پروتئین ها را تشکیل می دهند. سلامتی بسیاری از اعضای بدن بدون پروتئین ها به مشکل برمی خورد. پروتئین کمک می کند تا ماهیچه ها بعد از تقویت شدن چربی های اضافی را بسوزانند و استخوان سازی به کمک پروتئین انجام می شود.

بسیاری از مسائل دیگر که مربوط به سلامتی می شود نیز به میزان کافی پروتئین ها بستگی دارد. کافی نبودن میزان پروتئین مشکلات و بیماری هایی را ایجاد می کند که این بار در نت نوشت شما را با این علائم آشنا می سازیم.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید : حقایقی درباره تناسب اندام و انواع رژیم های غذایی که حتما باید بدانید!

خستگی های عضلانی

ضعف عضلانی و یا از دست دادن عضلات یکی از علائم کمبود پروتئین است. افزایش میزان چربی عضلات هم با نرسیدن میزان پروتئین کافی روندی صعودی پیدا می کند. با قرار دادن میزان پروتئین کافی در رژیم غذایی بافت های عضلانی خود را پشتیبانی کنید.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید : چربی های سرسخت بازو را با این ۳ روش تماما نابود کنید

بد خوابی

insomnia

بسیاری از مواقع برای شما پیش آمده است که هنگام خواب حال خوشی ندارید. مشکلات خواب، بد خوابی و یا حتی کم خوابی همه با سطح قند خون و کاهش کورتیزول  سروتونین در ارتباط است. تریپتوفان ها که یک نوع اسید آمینه است باعث نوعی خواب آلودگی یا عمیق شدن خواب می شود. زمانی که شما غذا می خورید پروتئین ها بلوک هایی از تریپتوفان ها در سطح خون گسترش می دهند که سبب خواب آلودگی می شود. اگر میزان این ماده در سطح خون شما کافی نباشد شما در خواب دچار اختلالاتی می شوید.

 این مطلب را در نت نوشت بخوانید : این مواد غذایی را هرگز قبل از خواب نخورید!

کلسترول بالا

عدم تعادل هورمونی و زژیم های غذایی سرشار از قند بالا سبب افزایش کلسترول درخون می شود. اگر شما تنقلات فرآوری شده و یا شیرینی جات زیاد مصرف می کنید دیر یا زود به کلسترول مبتلا می شوید. این نوع تغذیه نشان می دهد که شما به میزان کافی پروتئین مصرف نمی کنید و به جای آن از قند و چربی های اشباع شده استفاده می کنید. بهتر است کمی مصرف این نوع غذاهای مضر را از رژیم غذایی خود کم  کنید.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید : به جای استفاده از مسکن های کشنده از این مواد بی خطر و طبیعی استفاده کنید

مشکلات مغز و اعصاب

بدن شما برای حمایت از عملکردهای عصبی نیاز به میزان کافی پروتئین دارد. تمرکز ضعیف، فقدان یادگیری و اختلال در تحلیل اطلاعات جدید همگی می توانند نشانه های کمبود پروتئین باشند. دوپامین و سروتونین انقال دهنده های عصبی هستند که به میزان زیادی پروتئین جهت تمرکز نیازمند هستند. انتقال دهنده های عصبی در مغز با استفاده از اسید های آمینه که سنتز شد ه اند کار می کنند. اگر کمبود پروتئین داشته باشید تمرکز و تحلیل یک داده برای شما بسیار مشکل می شود.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید : چرا فکرکردن زیاد اعتماد به نفس را نابود می کند؟

بیماری های استخوانی

Bone disease

جذب کلسیم و کمک به متابولیسم بدن از جمله کارهای مهمی است که بدون حضور پروتئین ها به راحتی انجام نخواهد شد. ضعف استخوانها، شکستگی و حتی پوکی استخوانها نیزبا عدم کفایت پروتئین افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده است که یک رژیم غذایی سرشار از اسید های آمینه می تواند به درمان مشکلات استخوانها بپردازد.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید : لطفا شیر نخورید؛ شیر پاستوریزه باعث استحکام استخوان ها نخواهد شد!

ضعف جسمانی

غذاهایی که میزان پروتئین بالایی دارند گاهی اوقات حاوی میزان زیادی کربوهیدرات هستند. کربوهیدراتها نسبت به دیگر مواد خوراکی شما را زمان بیشتری سیر نگه می دارند و در پرخوری جلوگیری می کنند. اگر شما میزان کافی پروتئین دریافت نکنید بیشتر از سایر مواقع احساس گرسنگی دارید. میزان کافی پروتئین از افزایش وزن نیز جلوگیری می کند.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید : با خوردن این مواد غذایی هم چاق نمی شوید و هم هورمون هایتان منظم خواهند شد

بیماری های دستگاه گوارش

بسیاری از بیماریها و مشکلات دستگاه گوارش بر مصرف اسید آمینه تکیه می کند. اگر مشکلات گوارشی شما را آزار می دهد بی شک میزان پروتئین شما کافی نیست. توسط پروتئین یک سری آنزیم تولید می شود که در انقباضات عضلات دستگاه گوارش موثر است. بدون حضور این دسته از آنزیم ها دستگاه گوارش شما دچار بیماری های متفاوتی می شود.

این مطلب را در نت نوشت بخوانید : همه چیز راجع به زخم معده؛ روش بهبود سریع زخم معده

درمان کمبود پروتئین

مصرف روزانه پروتئین مقداری معین دارد که اگر در این حد بتوانید مصرف کنید کمتر به بیمار های مبتلا می شوید. پروتئین مردان بزرگسال روزانه ۵۶ گرم و زنان بزرگسال ۴۶ گرم به طور میانگین می باشد. در صورتی که بیمار یا باردار باشید این میزان متغییر خواهد بود.

بیشتر گوشتها از جمله گوشت مرغ، بوقلمون و حتی ماهی قزل آلا میزان پروتئین بیشتری نسبت به دیگر مواد غذایی دارا می باشد. سبزیجات نیز تا حدودی از پروتئین سرشار هستند.

اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ و قارچ میزان پروتئین کافی دارند. جو، گندم و غلات هم می توانند از جمله مواد غذایی سرشار از پروتئین باشند.

 

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 16 =

برو بالا