بازی های خنده دار کاری از میشائیل هانکه محصول سال ۲۰۰۷
سینما

«بازی های خنده دار» کاری از میشائیل هانکه؛ ” آیا بازی های خنده دار واقعا خنده دار است؟”

داستان با یک شرط بندی دهشتناک شروع می‌شود که تا ۹ صبح روز بعد آنا، جورج و فرزندشان زنده نخواهند ماند. دو جوان روان‌پریش، این سه نفر و حتی مخاطبان فیلم را به بازی پیچیده‌ای فرا می‌خوانند. بازی‌ای که خونسردی صاحبانش بازی‌دهندگان را به مرز استیصال و جنون می‌رساند. بازی‌ای را کسانی شروع کننده‌اش هستند که فقط قواعد و قوانین پیچیده‌ی آن را می‌دانند. بازی‌ای که وقتی اگر از قواعدش آگاه نباشی سرنوشیتی جز فنا را برایت به ارمغان نمی‌آورد.

خانوداه‌ی سه نفره فاربر شامل زن، مرد و پسر خردسالشان قایقی را به اتومبیل شان یدک می کنند و برای گذراندن تعطیلاتی به دور از هیاهوی و شلوغی شهر به ویلای ییلاقی‌شان در کنار دریاچه می‌روند، غافل از این که در بدو ورود دو مرد جوان ملبس به لباس سفیدِ بازیِ گلف با حربه‌ی غریبشان یعنی گرفتن تخم‌مرغ وارد خانه‌ی خانواده‌ی خوشبختشان شده، به زور و با خشونت در ابتدا زیر پوستی‌شان در آن‌جا می‌مانند و سرنوشت عجیبی را برای آن خانواده‌ی ساده رقم می‎زنند. سرنوشتی که حتی به ذهن خیال‌انگیزترین فردی که در ابتدا دکمه‌ی آغاز پخش فیلم را فشار می‌دهد هم نمی‌رسد.

آن‌چه گفته شده خلاصه‌ای از فیلم سینمایی “بازی های خنده دار” به کارگردانی “میشائیل هانکه” کارگردان اتریشی تبار است که در دو ورژن اروپایی و آمریکایی به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۷ میلادی با بازیگران مختلف ساخته شده است.

داستان با یک شرط بندی دهشتناک شروع می‌شود که تا ۹ صبح روز بعد آنا، جورج و فرزندشان زنده نخواهند ماند. دو جوان روان‌پریش، این سه نفر و حتی مخاطبان فیلم را به بازی پیچیده‌ای فرا می‌خوانند. بازی‌ای که خونسردی صاحبانش بازی‌دهندگان را به مرز استیصال و جنون می‌رساند. بازی‌ای را کسانی شروع کننده‌اش هستند که فقط قواعد و قوانین پیچیده‌ی آن را می‌دانند. بازی‌ای که وقتی اگر از قواعدش آگاه نباشی سرنوشیتی جز فنا را برایت به ارمغان نمی‌آورد.

هانکه با حضور مستمر گلف در فیلم به وجه بازی بودن آن بیشتر توجه می‌کند. بازی که هدفش لذت است اما در این جا هدفش خشونت می شود. به این معنی که خشونتی وجود دارد که لذتی در آن مستتر است. وقتی آنا می‌پرسد چرا یک‌باره آنها را نمی‌کشند؟ پل جواب می‌دهد که در آن صورت لذت همه ما زایل خواهد شد. این خشونت زاییده ی جامعه مدرن است.

کمترین کسی مانند هانکه خشونت نهفته در لایه‌های زیرین جامعه را که عوامل مختلفی در شکل‌گیری‌اش موثرند این چنین روانشناسانه و تیزهوشانه بیرون می‌کشد، دستی به سر و رویش می‌کشد و شسته رفته تقدیم به مخاطب می‌کند. او خشونت را کادو پیچ می‌کند. او کارگردانی است که فیلمسازی‌اش تحت تاثیر برسون و آنتونیونی است اما باید گفت که بین هم دوره‌هایش متفاوت‌ترین سبک فیلمسازی را داراست.

جالب است که او در رشته های روانشناسی و فلسقه تحصیل کرده است و ژانر روانشناسانه به شدت در کارهایش وجود دارد. هانکه تیاتر هم خوانده است و این آشنایی زدایی از جنس برتولت برشت در این کارش موج می زند.

این فیلم در سال ۱۹۹۷ نامزد نخل طلای جشنواره کن شد و از جشنواره‌های شیکاگو و … جوایز مهمی را دریافت کرد.

بازی های خنده دار کاری از میشائیل هانکه محصول ۲۰۰۷

بازی های خنده دار کاری از میشائیل هانکه محصول ۲۰۰۷

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 2 =

برو بالا