خرده جنایت های زن و شوهری - اریک امانوئل اشمیت
ادبیات جهان

نگاهی به نمایشنامه “خرده جنایت های زن و شوهری” کاری از امانوئل اشمیت

اریک امانوئل اشمیت نمایشنامه نویس ۵۷ ساله ی فلسفه دان فرانسوی جزء پر مخاطب ترین نمایشنامه نویسان در بسیاری از کشورها به شمار می آید. «وارسیون های اسرارآمیز»، «خرده جنایت های زن و شوهری» و «زلزلۀ احساسات» از جمله نمایشنامه های معروف این نویسنده است. نمایشنامه های او در بیش از ۵۰ کشور به روی صحنه رفته اند و جوایز متعددی را از جمله جایزۀ تیاتر مولیر، داستان‌نویسی گنکور و آکادمی بالزاک را کسب کرده اند.

« ژیل : منو دوست داره؟ اصلن قابل دوست داشتن هستم؟ … من یک بیگانه ام . حتا برای خودم. مطمئن نیستم که برای خودم ارزش قایل باشم. یعنی وسیله ی محک زدنشو ندارم.»

« ژیل : اگه دوستش نداشتی ، وقت مناسبیه که از شرّش خلاص شی … جرات نمی کنی که بهم اقرار کنی که زندگی زناشویی خوشبختی نداشتی؟ … خوب از فرصت استفاده کنیم و همه چیز رو روشن کنیم … کمکم کن تا خودمو پیدا کنم.»

« ژیل : چون منو دوستم داری منو می کشی؟ لیزا: دوستت دارم، و این منو می کشه.»

اریک امانوئل اشمیت نمایشنامه نویس ۵۷ ساله ی فلسفه دان فرانسوی جزء پر مخاطب ترین نمایشنامه نویسان در بسیاری از کشورها به شمار می آید. «وارسیون های اسرارآمیز»، «خرده جنایت های زن و شوهری» و «زلزلۀ احساسات» از جمله نمایشنامه های معروف این نویسنده است.  نمایشنامه های او در بیش از ۵۰ کشور به روی صحنه رفته اند و جوایز متعددی را از جمله جایزۀ تیاتر مولیر، داستان‌نویسی گنکور و آکادمی بالزاک را کسب کرده اند.

اشمیت چندین رمان و داستان کوتاه نیز نوشته است. از جمله «اسکار و خانم صورتی» و «آقای ابراهیم و گل های قرآن» که بر اساس آن یک فیلم سینمایی نیز ساخته است. او در سال ۲۰۰۶ نخستین فیلم سینمایی و در سال ۲۰۰۸ نخستین نمایشنامه اش را کارگردانی کرده است.

در این میان نمایشنامه ی «خرده جنایت های زن و شوهری» همچون کارهای دیگر اشمیت رویکردی فلسفی دارد. داستان بدین گونه است که ژیل نویسنده ای است که در ظاهر امر حافظه اش را بر اثر حادثه ای مرموز از دست داده است. لیزا همسرش، بعد از مرخص شدن ژیل از بیمارستان سکّان امور زندگی را به دست می گیرد و سعی در رسیدن به زندگی آرمانی زناشویی را دارد که همیشه آرزویش بوده است.

او می خواهد واقعیت را دیگرگونه تجسم کند و در این تجسم ژیل را به اجبار دخیل می کند. با ادامه، مخاطب متوجه می شود که ژیل هوشیار است و گذشته را کامل به یاد می آورد. او می خواهد فراموشی را حربه ای برای جستجو و کنکاش در ایده آل های لیزا قرار دهد. لیزا تنهاست و نیاز به توجه شدید همسرش دارد. او ژیل را مجروح کرده و حال دروغ می گوید به این امید که دروغ دست آویزی برای حفظ زندگی مشترکشان شود.

ژیل در مقام شخصیت کارگاه داستان های پلیسی اش می خواهد پرده از راز جنایت زندگی مشترکشان بردارد. ژیل می گوید از همان ابتدای امر آن چیزی که زن و مرد را به هم نزدیک می کند خشونت است. زن و مرد در ابتدا می خواهند از شر بقیه خلاص شوند و با هم تنها بمانند و در پیری می خواهند از شر همدیگر خلاص شوند.

این حادثه منجر به بازشناسی شناخت آن ها از یکدیگر می شود و ژیل و لیزای جدیدی را می سازد. اسمیت در این اثر مفاهیم اصلی و اساسی همچون عشق، آزادی، روابط و فرسودگی احساس در گذر سال ها را به تصویر می کشد. این نمایشنامه به کارگردانی فرهاد آئیش و با بازی نیکی کریمی و محمدرضا فروتن به صورت تله تئاتر اجرا و از شبکه ی چهار سیما پخش شده است. اثر با ترجمه ی شهلا حائری و با انتشارات قطره به چاپ هفدهم رسیده است و همین نشانه از مقبولیت آن در ایران است.

خرده جنایت های زن و شوهری - اریک امانوئل اشمیت

خرده جنایت های زن و شوهری – اریک امانوئل اشمیت

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + دو =

برو بالا