غیر مجاز کاری از حسین یکتا پناه محصول سال ۱۳۹۴
سینما

نگاهی به فیلم سینمایی “غیر مجاز” کاری از حسین یکتا پناه محصول ۱۳۹۴

“غیر مجاز” فیلمی است که در سال ۱۳۹۴ توسط حسین یکتا پناه ساخته شده است. یکتا پناه پیش از این “جمعه” را کارگردانی کرده بود که در “بخش نگاه نو” جشنواره کن موفق به کسب جایزه “دوربین طلایی” شد. در “غیر مجاز” بازیگرانی چون میلاد کی مرام، لوون هفتوان، لیلا زارع و پریوش نظریه به ایفای نقش می پردازند.

“غیر مجاز” فیلمی است که در سال ۱۳۹۴ توسط حسین یکتا پناه ساخته شده است. یکتا پناه پیش از این “جمعه” را کارگردانی کرده بود که در “بخش نگاه نو” جشنواره کن موفق به کسب جایزه “دوربین طلایی” شد. در “غیر مجاز” بازیگرانی چون میلاد کی مرام، لوون هفتوان، لیلا زارع و پریوش نظریه به ایفای نقش می پردازند.

داستان “غیر مجاز” از این قرار است که دختری برای پیدا کردن نامزد خود از شهرستان به تهران می آید. او در این سفر با اتفاقاتی روبرو می شود که به هیچ وجه انتظار آن ها را نداشته است. وقتی خلاصه ی این فیلم را تا همینجا می خوانیم با سوژه یی روبرو می شویم که احتمالا بسیار کلیشه ای به نظرمان می رسد. اما شاید کلیشه بودن موضوع فیلم و یا سوژه ی آن آنقدر مهم نباشد که پرداختن به آن موضوع مهم است. زیرا خواه ناخواه سوژه های انسانی محدود و پایان پذیر هستند.

چیزی که یک اثر را متمایز می کند شاید نوع نگاه به سوژه و پرداختن به آن است. اما آیا “غیر مجاز” این نگاه متمایز و یا دقیق را در خود دارد یا خیر؟

در غیر مجاز مسائلی از قبیل ترس، مشکلات با ناپدری، فرار و تجاوز مطرح می شوند. اما این مسائل، آسیب هایی است که تا به حال هم در ملودرام های سطحی شاهد آن ها بوده ایم و هم در آثار فاخر سینمایی. اما اتفاقی که در غیر مجاز افتاده، آنقدر عمیق نیست که بتوان آن را در زمره آثار قابل تامل دانست. این دسته دغدغه هایی که فیلمساز در “غیر مجاز” مطرح کرده ممکن است ما را به یاد فیلم های دهه ی هشتاد سینمای ایران بیندازد که شاید در آن زمان مطرح کردن آن ها جسارت به حساب می آمد. اما امروز ممکن است مخاطب با دیدن “غیر مجاز” به این فکر کند که تا کی قرار است این مسائل تکراری بارها مطرح شده، مطرح شود و هیچ اتفاق خاصی هم نیفتاد.

فیلم “غیر مجاز” شاید دغدغه هایی اجتماعی داشته است و قرار بوده تا به عنوان فیلمی در ژانر اجتماعی نمایش داده شود اما فیلمنامه در همان ابتدا ممکن است مخاطب را دچار سردرگمی کند. مخاطب تا بیست دقیقه ی اول فیلم متوجه نمی شود که چه می گوید و برای چه می گوید. احتمال دارد که دلیل این اتفاق منسجم نبودن “داستان” در فیلم باشد.

فیلمنامه، یک داستان دراماتیک را در خود کم دارد. فیلمنامه اتفاقات و شخصیت هایی را در فیلم وارد کرده که به راستی ما را به یاد سریال های متوسط تلویزیونی می اندازد. نمونه ی این مسئله آشنایی شخصیت اصلی فیلم “توکا” با دو دختر مواد فروش است که شخصیت پردازی این دو دختر آنچنان سطحی پرداخت شده که مخاطب می تواند حتی دیالوگ های آن ها را حدس بزند دیگر چه برسد به کنش های آن ها. شخصیت های دیگر فیلم نیز مانند این دو شخصیت به شدت قابل پیش بینی ظاهر شده اند.

داستان “غیر مجاز” در بعضی پلان ها چنان چند پاره می شود که ما رابه این فکر می اندازد که فیلم حتی در تدوین هم دارای اشکلاتی است و یا این که اگر کارگردان خواسته که پلان ها اینچنین نمایش داده شوند، مخاطب منظور او را متوجه نمی شود. اگر در نظر بگیریم که “غیر مجاز” فیلمی اجتماعی با پیامی مشخص برای دختران جوان است، بازهم احتمالا به نظرمان می رسد که برای پیام دادن نیز باید کمی عمیق تر به مسائل مطرح شده و خصوصا شخصیت ها پرداخته می شده است.

برای پیام دادن و اثر گذاری لازم است که شخصیت ها حس همذات پنداری و یا حداقل همدری را در مخاطب زنده کنند که به احتمال زیاد این اتفاق هرگز برای مخاطب غیر مجاز رخ نخواهد داد. نکته ی دیگر بازی های متوسط بازیگران در “غیر مجاز” است که از همه بیشتر بازی “میلاد کی مرام” گفتنی است. میلاد کی مرام انگار همان شخصیت فیلم های “مستانه” و “ملی و را های نرفته اش” را در “غیر مجاز ادامه می دهد.

غیر مجاز کاری از حسین یکتا پناه محصول سال ۱۳۹۴

غیر مجاز کاری از حسین یکتا پناه محصول سال ۱۳۹۴

 

 

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

برو بالا