هوس شیرینی
زندگی و سلامت

روش‌های ترک اعتیاد به مواد قندی؛ هوس شیرینی را با این روش‌ها از بین ببرید و سالم بمانید!

افزودن کمی شکر به غذا یا نوشیدنی آن را خوشمزه تر می کند ولی بدن بالاخره واکنش نشان می دهد. عادت به خوردن مواد قندی احتمال ابتلا به دیابت ، چاقی، ناراحتی های قلبی، فشار خون و بعضی از انواع سرطان‌ها را بیشتر می کند.

در حقیقت شکر اعتیاد‌آور است . در نتیجه حذف آن از رژیم غذایی چندان  آسان نیست.

ولی کم کردن آن از غذای روزمره باعث می شود خطر ابتلا به بیماری های خطرناک کاهش یافته ، بدنی سالم تر و روحیه ای شاد تر داشته باشید.

برای ترک این اعتیاد، بعضی غذاها باعث می شود دیگر هوس شیرینی نکنید و یک بار برای همیشه این اعتیاد آزاد دهنده را ترک کنید.

غذاهای مفید برای رفع اعتیاد به خوراکی های شیرین

۱ – پروتئین

خوردن پروتئین باعث می شود  میزان قند خون متعادل شده سراغ غذاهای شیرین نروید. خوردن برنج همراه با پروتئین جذب قند در خون و میل به شیرینی را کم می کند. عدس، کفیر، ماست و انواع لوبیا غذاهای سرشار از پروتئین هستند که خوردن آنها باعث می شود کمتر هوس شیرینی کنید.

۲ – چربی های مفید

مصرف چربی های مفید یا سالم هم میل به مواد قندی را کم  می کند. وقتی شکر را از برنامه غذایی خود کم یا حذف کنید، بدن برای انرژی موردنیاز سراغ چربی ها می رود.

بنابراین غذاهای سرشار از چربی های به اصطلاح خوب مثل آووکادو، روغن نارگیل،آجیل، انواع تخمه و سبزیجات باعث می شود تا کمتر سراغ شیرینی بروید یا اصلا نروید.

۳ – فیبر

غذاهای حاوی فیبر یا همان بافت های گیاهی کمک تان می کند به شیرینی ناخنک نزنید. فیبرها باعث می شود تا زمان هضم طولانی تر شده، بیشتر احساس سیری کنید و سراغ شیرینی‌جات نروید. آجیل، انواع توت، هویج و بذر کتان جزو این دسته از مواد غذایی هستند یعنی پر از فیبر!

۴-  پروبیوتیک‌ها

جالب است بدانید که استفاده از پروبیوتیک‌ها باعث می شود تا تعداد باکتری‌های در بدن شما که حیات‌شان به شیرینی وابسته است، کم و کم تر شوند.

یکی از این باکتری‌ها کاندیدا نام دارد که عامل بیماری های زیادی از جمله خارش پوست، اضافه وزن و عفونت است.

حذف مواد قندی و اضافه کردن پروبیوتیک ها به برنامه غذایی باعث از بین رفتن این باکتری مضر شده و در نتیجه بدن سالم تری خواهید داشت. کفیر، سرکه سیب، ماست و کمبوجا از جمله مواد غذایی هستند که باکتری های مفید را بیش تر و باکتری های مضر را کم تر می کنند.

۵-  کمی شوری یا ترشی

وقتی هوس شیرینی می کنید، کمی شوری بخورید. خیلی از غذاهای شور و ترش دارای اسیدهای ارگانیک و پروبیوتیک ها هستند که باکتری های خوب را قوی تر می کنند و باکتری های بد را از بین می برند. اضافه کردن ترشی مثل ترشی انواع کلم به غذا هوس شیرینی خوردن را خیلی کم می کند.

۶- داروهای گیاهی  و ادویه‌ها

اضافه کردن چند برگ گیاهان دارویی و مقداری ادویه به غذا، هم شما را سالم ترمی کند هم میل به شیرینی را کم می کند. زنجبیل و زردچوبه جزو این دسته از مواد غذایی است که عفونت‌ها را از بین برده و قند خون را کاهش می دهد.

منابع

Runtastic
Livestrong
Mind Body Green
Authority Nutrition
Dr. Axe

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هفت =

برو بالا