کم کردن وزن
زندگی و سلامت

چند غذای قدرتمند برای کاهش وزن؛ تغذیه قدم اول برای کم کردن وزن

کاهش وزن مسئله ای است که بیشتر افراد به آن فکر می کنند و همچنین کمتر کسی پیدا می شود که وقت و فرصت کافی برای ورزش های سنگین و مداوم را داشته باشد. این است که بیشتر افراد ترجیح می دهند یک رژیم غذایی سبک و راحت داشته باشند و یا اینکه چند ماده غذایی که در این امر بسیار کمک می کند را بشناسند و با مصرف آن ها از اضافه وزن رهایی پیدا کنند.

اهمیت حفظ سلامتی و کم کردن وزن در زندگی های ماشینی و شهر نشینی برای همه ثابت شده است. سبک زندگی، کم تحرکی، فست فود و فرصت های بسیار کوتاه برای ورزش و همچنین تناسب اندام مسائلی است که بی شک بر روی اضافه وزن تاثیر خواهند داشت.

به نظر می رسد زندگی ها به صورتی شده است که فرصت کافی برای ورزش کردن وجود ندارد. با در نظر گرفتن تمامی این مسائل، افراد ترجیح می دهند از یک سری مواد غذایی که برای سلامتی مفید است بیشتر استفاده کنند.

اضافه وزن ممکن است خطرات جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد. ابتلا به فشار خون، بیماری های قلبی عروقی و حتی دیابت امراضی هستند که کم و بیش از اضافه وزن به وجود می آیند. برای انجام اقدامات اولیه کم کردن وزن و سلامتی، شما می توانید با شناخت مواد غذایی که مانع اضافه وزن می شوند و قرار دادن آن ها در رژیم روزانه تان به سلامتی دست پیدا کنید.

از آشپزخانه شروع کنید

image

اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید می بایست از مواد غذایی غنی شده مناسب بیشتر استفاده کنید.

از دست دادن وزن یک سفر طولانی است که از آشپزخانه شما شروع می شود.

در ابتدا می بایست اطمینان حاصل کنید که تمام مواد غذایی شیرین را از فضای آشپزخانه و به خصوص یخچال جمع کرده اید. غذاهای تصفیه شده RDA را با توجه به فرآیندی که در بدن انسان تولید می کنند و می توانند فیبر ها و مواد مغذی را نابود کنند نیز می بایست از آشپزخانه حذف شوند.

غذاهای سالم و قدرتمند که حاوی میزان کافی چربی سالم و مواد ضروری مانند آنتی اکسیدان ها  هستند را در رژیم خود بگنجانید.

اسفناج

image

اسفناج از قدرتمند ترین غذاهای سالم برای کم کردن وزن می باشد. اسفناج تنها یک منبع کامل پروتئین نیست. بلکه دارای ویتامین های A و C می باشد. آنتی اکسیدان ها نیز به وفور در این سبزی یافت می شود. یک فنجان اسفناج پخته شامل ۴۱ کالری و میزان ۵ گرم پروتئین می باشد.

بهترین حالت مصرف آن به صورت خام است. هنگامی که شما اسفناج را بخار پز می کنید ویتامین ها و کلسیم آن به خوبی حفظ می شود و راحت جذب بدن می گردد. می توانید برگ های اسفناج را در سوپ، ماکارونی و سالاد استفاده کنید. همچنین بخار پز شده آن را هم می توانید همراه با فلفل، سیر، روغن زیتون و کمی آب لیمو میل کنید.

گوجه فرنگی

image

گوجه فرنگی با میزان بالایی آنتی اکسیدان و لیکوپن خلق می شود. این عناصر می توانند به خوبی خطر ابتلا به سرطان پوست، پروستات، معده و ریه را کاهش دهند. همچنین بیماری های قلبی و عروق کرونر نیز به کمک گوجه فرنگی قابل درمان است.  یک فنجان گوجه فرنگی شامل ۶ گرم پروتئین،۷ گرم فیبر، ۱۳۹ کالری و سه چهارم از RDA خود پتاسیم دارد. این عناصر کمک می کنند تمامی اعضای بدنتان به خصوص  قلبتان تعمیر و بازسازی شود. در ضمن گوجه غنی شده از ویتامین A و K است.

بهترین حالت مصرف گوجه فرنگی این است که آن را به پیتزای خود اضافه کنید یا بر روی سالاد بریزید.

بادام

image

بادام می تواند چربی سالم مورد نیاز بدن را تامین کند.

بادام دارای عطر و بوی بسیار خوبی است و همچنین منبع عالی از چربی های غیر اشباع شده است که سبب کاهش کلسترول خون یا همان LDL می شود. این عامل به شما کمک می کند تا خطر بیماری های قلبی را رد کنید. همچنین خوردن تعدادی بادام در روز به شما کمک می کند تا وزن ایده آلتان را به دست آورید.

مصرف نادرست بادام سبب از دست دادن تمامی مزایای این عنصر مفید می شود. بادام خرد شده بهتر از هر حالت دیگر می باشد. داخل یک فنجان کوچک  به انداز یک بند انگشت آب روی بادام بریزید و یک شب تا صبح آن را خیس کنید صبح پوست آن را جدا کنید و میل کنید این حالت بهترین حالت مصرف بادام است. در صورتی که از بیسکوئیت های بادامی استفاده می کنید میزان pitta در خون شما به شدت افزایش پیدا می کند.

لوبیا

بهترین منبع پروتئین لوبیا می باشد. بیشتر حبوبات مانند نخود، سویا، عدس و . . .  نیز میزان کافی پروتئین دارند ولی لوبیا بهترین منبع به شمار می رود. لوبیا میزان بالایی منگنز، منیزیم، آهن، پتاسیم، فولات دارد. میزان پروتئین موجود در لوبیا بیشتر از سایر حبوبات می باشد که این موضوع می تواند غذای ایده آلی برای شما به شمار رود. میزان فیبر و کربوهیدرات موجود در لوبیا می تواند سطح قند خون را پایین نگه دارد.

بهترین نحوه مصرف لوبیا این است که آن را در سالاد یا سوپ استفاده کنید که میزان فیبر شما را تامین کند این غذای قدرتمند می تواند بهترین منبع پروتئین دررژیم غذایی شما به شمار رود.

انواع گوشت

image

هر گونه منبع گوشتی مانند گوشت قرمز یا ماهی یا مرغ به خوبی می تواند سبب کاهش وزن شود اگر صحیح مصرف شود.

مواد غذایی قدرتمندی در گوشت بدون چربی، ماهی یا مرغ وجود دارد که پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند. در صورتی که استیک یا همبرگر میل می کنید از گوشت گاو تغذیه شده استفاده کنید که دارای کالری کمتری از گوشت معمولی باشد.

گوشت شتر مرغ نیز یک انتخاب بسیارخوب برای لاغری می باشد چرا که چربی کمتری نسبت به بوقلمون یا حتی مرغ دارد.

برای گوشت های دریایی نیز از ماهی قزل آلا استفاده کنید.

گوشت مرغ نیز بسیار متنوع است. معمولا مرغ و ماهی در طیف وسیعی در اختیار شما هستند که با یک برش از آن ها می توانید یک ساندویچ تهیه کنید. حتی آن ها را می توانید در ماکارونی بریزید همراه با کمی سس فلفل استفاده کنید.

استفاده از گوشت های بی چربی در سالاد یا سوپ یا حتی خوراک هم راه حل خوبی برای کم کردن وزن می باشد.

 

استفاده از بهترین منابع غذایی به صورت سالم و صحیح می تواند بهترین راه برای کم کردن وزن باشد. تنها کافیست خواص بی نظیر عناصر غذایی را بهتر بشناسید و در میزان مصرف آن ها دقت کنید.

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندید به صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هفده =

برو بالا